Folket vil stadig have store TV

På trods af kraftigt dykkende salgstal holder B&O's nærmeste konkurrent Loewes helt store fjernsyn stadig niveauet fra 2008. Halvårsregnskab i går.

Foto: Henning Bagger. Loewe bevarer et overskud, mens B&O forventer et minus på 510 millioner.
Læs mere
Fold sammen
De sælger stadig, de store vægbiografer på mere end 37 tommer. Faktisk lige så meget som i rekordåret 2008. Men derudover må den tyske fjernsyns-producent Loewe erkende, at det samlede salg gik tilbage med 20 procent til 1,07 milliard kroner i første halvdel af 2009. Det svarer til en salgsreduktion på 267,3 millioner kroner.Loewes direktør Frieder C. Löhrer, udlægger dog halvårstallene positivt:

"Lavere salgstal kom ikke som nogen overraskelse for os. Men på årsbasis forventer vi et bedre andet halvår af 2009."

Det er større produktlanceringer, der skal få den plan til at lykkes, uddyber direktøren.

Bang & Olufsen, der er Loewes nærmeste konkurrent inden for eksklusive fjernsyn, aflægger årsregnskab i august, og her venter Struer-koncernen en omsætning for 2008/2009, der gerne skal lande på 2,8 milliarder kroner.

Bevarer overskud
Trods Loewes kraftige nedgang i salget bevarer virksomheden lige nøjagtigt et positivt driftsresultatet på 10,4 millioner kroner. Til sammenligning lød sidste års resultat på 105,7 millioner.

"Vi fortsætter med overskud i de første seks måneder i år. Men halvåret har vist os, at den økonomiske krise har negativ indflydelse på hele det generelle marked i Europa," siger Frieder C. Löhrer.

For Bang og Olufsens vedkommende forventes et underskud før skat på minus 510 millioner kroner, mens forventningerne til 2009/2010 lyder på et nulresultat.

Går bedre tv-tider i møde
Selvom der er ringe økonomiske udsigter for Europa i år, venter Loewe, at det europæiske LCD-fjernsynsmarked vil fortsætte med at udvikle sig positivt:

"Hvis vi går ud fra, at det økonomiske klima i Europa - og især Tyskland - vil klare op over de næste kvartaler og den planlagte lanceringen af nye produkter for det næste halve år, holder planen, er det vores mål at nå mindst det samme niveau for salg som i 2008," siger den optimistiske direktør.