Folkemødet er mest af alt en københavner-begivenhed

Folkemødet på Bornholm, der begynder torsdag, er hverken særligt folkeligt eller særligt bredt funderet i befolkningen. Det viser en analyse af trafikken i TDC's mobilnet ved sidste års møde.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Inger Støjberg inden Lars Løkke Rasmussens tale på hovedscenen i Allinge under folkemødet på Bornholm lørdag 14. juni 2014.
Læs mere
Fold sammen

TDC har ved hjælp af data fra mobilnettet kortlagt interessen for Folkemødet i 2014, og tallene viser, at 60 pct. af de tilrejsende gæster til Østersøens Perle kommer fra hovedstadsområdet. Yderligere 13 pct. kommer fra Sjælland. Så tre ud af fire deltagere på mødet er altså hjemmehørende øst for Storebælt.

»En mobilmast registrerer alle de telefoner, der har været koblet på den, hvilket giver os en enorm mængde data at arbejde med, så vi eksempelvis ved en anonymiseret behandling af dataene kan kortlægge danskernes rejsemønstre,« forklarer koncerndirektør i TDC Group, Peter Trier Schleidt.

TDC har analyseret alle de danske telefoner, der ikke normalt hører hjemme på Bornholm. Mens københavnere og sjællændere udgør 73 pct. af de tilrejsende gæster, tegner Midtjylland sig for 12 pct. Nordjylland er med blot fire pct. den region, der er dårligst repræsenteret.

»Vi har baseret undersøgelsen på data fra de mobilmaster, der var i brug under Folkemødets fire dage i 2014, og samtidig har vi sorteret bornholmere fra, da disse formentlig udgør en stor del lokale, der måske blot lige har kørt forbi i bil og været på en af masterne i et kort øjeblik,« siger Peter Trier Schleidt.

TDC har undersøgt deltagerne i 2014-mødet på baggrund af de fire master, der dækker Allinge - inklusiv en ekstra, midlertidig mast sat op til anledningen for at sikre mod trafikpropper - i forhold til, hvor telefonerne normalt hører til.

Selvom arbejdsgiverbetalte mobiltelefoner kun udgør en mindre del af landets mobiltelefoner, så er lige over halvdelen, 51 pct., af de tilrejsendes telefoner betalt af arbejdsgiveren. Analysen viser videre, at over halvdelen af gæster med arbejdsgiverbetalte mobiltelefoner bruger en iPhone.