Fokus på deleøkonomi giver Freetrailer medvind

Freetrailer-konceptet vokser stadig på det inden- og udenlandske marked. Forklaringen skal blandt andet findes i, at folk er blevet fortrolige med tanken om at dele, vurderer ophavsmanden.

Med firmaet Freetrailer udlejer Direktør Allan Sønderskov Darré gratis, reklamefinansierede lukkede trailere til privatpersoner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Nogle gange skal der mere end en god idé til at få et projekt til at flyve. Nogle gange handler det også om, at markedet skal modnes, og kunderne skal igennem en mentalitetsændring. Det oplever i hvert fald idémanden bag og direktøren for Freetrailer, Allan Sønderskov Darré.

Han har på godt ti år banket en biks på benene, som i hans optik tager udgangspunkt i det, der først de seneste år er blevet et buzzword, nemlig den »deleøkonomi«, som man også kender fra koncepter som eksempelvis taxa-appen Uber, boligudlejningsportalen Airbnb og den private biludlejning Gomore.

Allan Sønderskov Darrés koncept er at give større butikskæder mulighed for at udlåne og udleje trailere til personbiler – og på den måde fastholde og lokke nye kunder til. Det kunne måske lyde som en versionering af den klassiske trailerudlejning, men i Allan Sønderskov Darrés optik handler det lige så meget om, at kunderne i dag oftere tænker, at der ikke er nogen grund til at eje, når man kan leje – eller endnu bedre få gratis.

»Vi har virkelig mærket, at forbrugerne har taget vores koncept til sig. Man taler meget om deleøkonomi i disse år, og reelt set er Freetrailer et eksempel på det. Det handler om, at man ikke køber en trailer, men i stedet bare finder en, når man skal bruge den – og leverer den tilbage, når man er færdig,« siger han og tilføjer:

»Det, synes jeg, er lidt sjovt. Det er ti år siden, vi begyndte at praktisere den form for deleøkonomi. Mange behandler fænomenet teoretisk – vi har en pragmatisk tilgang.«

Og Allan Sønderskov Darré har noget at have sine holdninger i. Hans virksomhed, som han ejer sammen med to partnere, der dog p.t. ikke er involveret i driften, kunne kort før nytår lægge et regnskab på bordet for perioden juli 2013 til juni 2014, hvor brutto-avancen for det danske driftsselskab Free-trailer ApS steg til 7,6 millioner kroner mod 5,6 millioner kroner året før, mens bundlinjen steg en anelse til 1,5 millioner kroner.

Om man synes, det er prangende beløb, er underordnet. Det, der er interessant, er udviklingen – og den er stabil. For Freetrailer oplever år efter år en markant stigning i antallet af trailere, dets kunder har til rådighed. Og det på et dansk marked, hvor der i hvert fald på trailerfronten umiddelbart må siges at været et begrænset antal af de aktører, som Freetrailer fokuserer på – kæder som Ikea, Silvan og Bilka.

Freetrailer er i dag oppe på at have 1.400 trailere fordelt på 84 afhentningssteder i hele Danmark. Trailerne er som udgangspunkt gratis at låne for kortere perioder, mens der bliver pålagt gebyrer ved udvidede ydelser. Derudover betaler varehusene for tjenesten – de får til gengæld rullende reklamesøjler og yder kunderne en service, der skal få dem til at komme igen. Kernen i virksomheden er ud over de fysiske trailere et online booking-system, der sørger for, at udlånet sker gnidningsfrit og effektivt. Endelig er der også visse steder udlejning af cykler og cykeltrailere.

Freetrailer-chefen har længe haft blikket rettet mod udlandet og har indtil videre fået fodfæste i Sverige. Den forretning ligger dog i et selvstændigt svensk selskab. Andre lande er på Allan Sønderskov Darrés ønskeliste, men fokuspunktet er alt andet lige det store tyske marked. Det har dog trukket ud med det indtog – og det kan ses i det seneste regnskab.

»Vi har båret driften i Tyskland i det danske selskab indtil videre. Det har kostet halvanden million på koncernbasis. Nu har vi fået den første aftale på plads i Tyskland. Det er med Ikea i Kiel, og det åbner i marts. I Ikea i Kiel begynder vi både med cykler og med trailere – og sjovt nok kigger de allermest på cyklerne, der er eldrevne,« siger han.

Egentlig var planen, at det skulle være den danske sengetøjskæde Jysk, der skulle indlede en tysk æra for Freetrailer, men start-datoen er blevet udskudt.

»Jysk i Tyskland er skubbet cirka et halvt år. Der var nogle krav til internettet i butikkerne, der endte med at skubbe tidsgrænsen. Planen var egentlig september 2014 – nu er det udskudt til 2015,« siger Allan Sønderskov Darré.

På trods af tysk fnidder mener Freetrailer-chefen, at den seneste regnskabsperiode alt andet lige er godkendt. Udlejningsgraden stiger – det samme gør antallet af trailere, omsætningen og antallet af medarbejdere, som, han venter, i februar vil komme over 30 på koncernbasis.

»Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg havde håbet på, at vi var kommet lidt hurtigere af sted i Tyskland, men resultatmæssigt er det et tilfredsstillende år at se tilbage på – specielt når man ser på, hvordan vi har steppet up i organisationen,« siger Allan Sønderskov Darré og tilføjer:

»Vi har været igennem en omorganisering. Vi har bygget både en salgs- og en marketingsfunktion op. Det koster altid at ansætte nye folk. Alligevel kommer vi ud med vores bedste regnskab nogensinde.«