Føtex skruer op for nethandel

Dansk Supermarked skruer med nyt føtex.dk op for online handel. Danmarks største detailhandelsvirksomhed afholder sig dog stadig fra at sælge fødevarer på nettet.

Foto: Fotograf Sonny Munk Carlsen. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Dansk Supermarked æder sig så småt ind på e-handel. Detailvirksomheden  har investeret et "betydeligt beløb" i et nyt e-handelskoncept, føtex.dk, som lige som bilka.dk skal hive flere kunder i e-butikken.

"Med føtex.dk kommer vi til at få fat i nogle kunder, som vi ikke har fat i på bilka.dk i dag. Vi kan se, vi kan lægge noget ekstra til ved at få fat på Føtex-kunderne," siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked.

Bilka.dk omsætter ifølge Per Bank for "mange hundrede millioner kroner", og den øgede omsætning ser Per Bank muligheder for også at hente blandt Føtex-kunderne.

Manden, Per Bank har sat til opgaven med e-handel er langt uden erfaring. Dansk Supermarked hentede i efteråret Kenneth Nielsen med en fortid hos blandt andre Amazon og Apple til Danmark. Nu står han i spidsen for Dansk Supermarkeds digitale strategi og er klar med sin første store satsning.

Det nye koncept på føtex.dk tager udgangspunkt i, at e-handel og handel i fysiske butikker smelter mere og mere sammen, fortæller Kenneth Nielsen.

"Der er et stigende ønske fra kunderne om at kunne researche online og købe i butikken. Det er vigtigt, at vi understøtter den efterspørgsel," siger Kenneth Nielsen.

Handelsmuligheden på føtex.dk skal desuden udvide den fysiske butik, så kunderne kan handle gennem flere kanaler og bytte i butikkerne, hvad der er købt online.

Indtil videre holder Dansk Supermarked sig til at udbyde produkter inden for nonfood på digitale platforme. Per Bank har tidligere givet udtryk for, at han ikke på nuværende tidspunkt kan se en sund forretning i at sælge fødevarer på nettet.

"Jeg vil ikke afvise, at det på et tidspunkt blive relevant. Men det er vigtigt, vi kaster os ind i noget, hvor vi kan få et afkast af vores investeringer. Lige nu er det en niche, som foregår i København," siger han og får opbakning af Kenneth Nielsen.

"Der er ikke nogen, der endnu har knækket koden," siger Kenneth Nielsen og tilføjer, at det tætte butiksnet i Danmark ikke er med til at fremme forretningsmulighederne inden for salg af fødevarer på nettet.

Dansk Supermarked offentliggjorde mandag morgen regnskab for 2014. Tallene i årsregnskabet var med 57 milliarder kroner på omsætningen og 2,4 milliarder på driftsresultatet stort set identiske med tallene fra 2013.