Føtex går på nettet med dagligvarer

Portalen iPosen.dk skifter navn til Føtex, og det bliver dermed endnu tydeligere, at Dansk Supermarked langsomt bevæger sig ind i kampen om digitale kunder i dagligvarehandlen.

Foto: Fotograf Sonny Munk Carlsen. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Hvis Dansk Supermarked med opkøbet af iPosen.dk sidste år tog et museskridt ind på den digitale spillebane for fødevarehandel, så rykker koncernen nu tilsyneladende endnu et par skridt nærmere den digitale kamp på madmarkedet.

IPosen.dk er nemlig fortid, når portalen skifter navn til Føtex Dagligvarer og Føtex, som det fremgår af iPosen.dks hjemmeside.

Dansk Supermarked, som sidste år omsatte for godt 57 milliarder kroner, har hidtil holdt sig til at sælge nonfood til forbrugerne på nettet via Wupti.com og Bilka.dk, mens iPosen.dk leverer dagligvarer til blandt andre ældre, der er visiteret af det offentlige samt daginstitutioner.

Administrerende direktør Per Bank har indtil videre forholdt sig relativt defensivt i forhold til at udvide koncernens dagligvarehandel på nettet, og han har ikke været imponeret over mulighederne for at sælge mælk og mel på nettet. Indtjeningsmæssigt er der heller ikke meget at komme efter på det digitale madmarked - endnu.

Nemlig.com, som er landets eneste digitalt fødte supermarked, kom for nyligt ud med et underskud på 60 millioner kroner. Medejer og administrerende direktør Stefan Plenge startede i øvrigt med at sælge dagligvarer til ældre, ligesom iPosen.dk. Hos Coop forsøger man sig med forskellige formater for at gøre det digitale dagligvareben rentabelt. Senest er irma.dk udvidet til at omfatte alle Coops kædeformater på coop.dk.

Det har ikke været muligt at få en kommentar hverken fra Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, eller hans direktør i Føtex, Thor Jørgensen. Til gengæld skriver Moonis Kamil, som er chef for iposen.dk og har stiftet virksomheden, at navneskiftet er »ganske udramatisk«.

»Siden Dansk Supermarked i 2015 opkøbte iposen.dk, er alle de dagligvarer, som vi leverer til virksomheder, kommunalt visiterede borger og institutioner, plukket fra Føtex-varehuse, derfor har vi valgt at ændre navnet for ikke at forvirre kunderne,« skriver han i en mail.

Selvom Dansk Supermarked går relativt langsomt frem i den digitale verden, er koncernens direktion ikke uden kompetencer inden for digitalisering. I 2014 blev Kenneth Nielsen hentet til Dansk Supermarked fra Amazon, hvor han arbejdede i koncernens Kindle-division. Inden da var Kenneth Nielsen ansat hos Apple, og siden han kom til Dansk Supermarked, har koncernen investeret i både wupti.com og iPosen.dk.

Dansk Supermarked blev overtaget af Salling-fondene i januar 2014, og siden har ledelsen med Per Bank som administrerende direktør og Nils Smedegaard Andersen som formand arbejdet på at finde den rette kurs for koncernen. A.P. Møller-Mærsk sidder stadig på 19 procent af aktierne, som Per Bank gerne ser Dansk Supermarked selv købe tilbage.

Dagligvaremarkedet omsætter samlet for omkring 100 milliarder kroner årligt. Det er dog fortsat i de fysiske butikker, langt størstedelen af salget ligger. En ny undersøgelse fra Eniro viser, at den andel af danskere, der har forsøgt sig med digital dagligvarehandel, er stagneret på omkring 13 procent.