Første regnskab fra ny Lego-topchef: Miraklet i Billund er begyndt at slå sprækker

Den ene succes har afløst den anden i Lego de seneste ti år. Men nu begynder fremtiden langsomt at tegne knap så lys, og Lego vil ikke længere opleve fortidens høje vækstrater, lyder det fra topchefen.

LEGO-koncernens nye topchef Bali Padda. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Drost-Hansen

En af dansk erhvervslivs største succeser gennem det seneste årti er begyndt at miste pusten. Fremover vil Lego vokse langsommere, lyder det fra den nye topchef, Bali Padda. Men den 85-årige danske virksomhed kan alligevel fremlægge tal, som mange danske virksomhedsledere kun kan kigge langt efter.

På blot fem år er Lego fordoblet i størrelse, efter at 2016-regnskabet viste en omsætning på 37,9 mia. kr. Det er sket, efter at salget flere år i træk har haft tocifrede vækstrater.

»Vi kommer fremover til at vokse lidt mere end legetøjsindustrien generelt. Det bliver en middel encifret vækst, og det kommer absolut til at være lavere end tidligere,« siger Bali Padda til Berlingske.

Lego voksede i 2016 med seks pct. og gik dermed lige netop glip af at vippe amerikanske Mattel af pinden som verdens største lege­tøjsproducent. Mattel, der de senere år har kæmpet med svigtende salg af blandt andet den ikoniske Barbie-dukke, sluttede 2016 med et salg på 38,6 mia. kr.

Bali Padda understreger, at omverdenen skal vænne sig til lavere vækstrater i takt med, at Lego er blevet en meget større virksomhed.

»Vi har på fem år fordoblet selskabet, så den base, vi arbejder ud fra, er meget større i dag, og det skal vi være opmærksomme på,« forklarer han.

Er den lavere vækst i fremtiden udtryk for, at I også vælger at dæmpe væksten for bedre at kontrollere udviklingen?

»Det er lidt af begge dele. Når vi kigger på Europa og USA, har vi set en fænomenal vækst, og at forsætte med at vokse på den måde er urealistisk. Man kan argumentere for, at vi også vælger selv at dæmpe væksten. Men for os handler det om hele tiden at nå flere børn, og så længe vi bliver ved at gøre det, er væksten en konsekvens af mere end et mål,« siger Bali Padda.

Samlet gav 2016 et årsresultat på 9,4 mia. kr. eller 5,5 pct. mere end året før. De mest sælgende serier i 2016 blev Lego Ninjago, Lego City, Lego Duplo, Lego Star Wars og Lego Friends.

2017 vil blandt andet byde på en ny Lego Batman-film, som allerede er ude, og i september kommer en ny film med de populære ninjaer fra Lego Ninjago-serien. Derudover kommer der nye, større lanceringer fra Lego City- og Lego Friends-serier, ligesom der er skabt en helt ny serie med navnet Lego Boost. Den kommer i anden halvdel af 2017 og vil give børn mulighed for på en ny måde at integrere Lego-klodsen med iPads og andre digitale platforme.

Film en årsag til succes

Andreas Hansen, direktør hos brandingvirksomheden Promovator, siger, at udfordringen for Lego er at blive ved med at udvikle nye succesfulde serier. En af nøglerne til de seneste ti års fremgang er, at Lego gang på gang har forstået, hvad børn vil have med blandt andet Lego Ninjago, Lego Star Wars og Lego Friends.

»Lego skal ramme rigtigt med at få skabt de rigtige universer. Vi har ingredienserne på succeserne, og tager vi dem ud, kan det selvfølgelig påvirke dem. Det er klart, at Lego har en opgave i at være opdateret på, hvad deres mange målgrupper gerne vil være engageret i,« siger Andreas Hansen.

Han understreger, at netop de mange aftaler med at udvikle Lego-serier til kendte film er en af hovedårsagerne til det, som er gået godt i Billund.

»Klodsen som kerne har alle dag været et godt produkt. Men da de begyndte at gå ind i nye universer og med stærke franchaise-aftale med Star Wars og Disney, kom der tal ud af det, som indtil da var usete. De aftaler har samtidig givet klodsen en række nye muligheder,« siger Andreas Hansen.

Den store fremgang har de senere år skabt enorme værdier. Lego er som familieejet virksomhed svær at beregne værdien af, men baseret på, hvad investorerne betaler for de amerikanske konkurrenter, Hasbro og Mattel, er der sket meget siden kriseårene for 12-14 år siden.

»Selv om væksten er taget lidt af Lego, er det stadig en meget sund forretning. Samtidig ser det børsnoterede marked solidt ud i øjeblikket. Når vi sammenligner med priserne på aktier i Hasbro og Mattel ,vil Lego i dag ved de nuværende kurser være mellem 175 og 200 mia. kr. værd,« siger Frederik Aakard, partner i Oaklins og ekspert i virksomhedshandler.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Geografisk klarede Lego sig pænt i 2016 i Europa, mens den høje tocifrede vækst forsatte i Kina. De største udfordringer var der i USA med meget begrænset vækst blandt andet pga. generelt tilbageholdende amerikanske forbrugere.