Første opjustering fra Carlsberg i over seks år

Overraskende fremgang på det turbulente russiske ølmarked hjælper Carlsberg-boss Cees ’t Hart, så bryggeriet kan trække en sjælden opjustering af resultatforventningerne op af hatten.

Foto: Søren Bidstrup

Donald Trump som vinder af præsidentvalget i USA og en opjustering fra Carlsberg. Det var – uden nogen sammenhæng i øvrigt – to markante overraskelser til aktiemarkedet fra morgenstunden i går.

»Det er en mindeværdig dag. Vi vil nok alle kunne huske, hvor vi var netop den dag, det skete. Dog nok mere på grund af Donald Trump,« siger Carlsbergs topchef, Cees ’t Hart, tørt som reaktion på, at Berlingske nævner, at det er to opsigtsvækkende begivenheder på én og samme dag.

Sikkert er det dog, at Carlsbergs investorer også vil huske onsdag som dagen, der bød på en kvartalsmeddelelse fra den danske bryggerikæmpe, der for første gang i hele 25 kvartaler indeholdt en opjustering. Sidste gang det skete var i august 2010.

Længe har det været en hård kamp for bryggeriet bare at leve op til sine egne vækst­forventninger. Og flere gange har bryggeriets topledelse i de forgangne fem-seks år været tvunget til at gå bodsgang og erkende over for markedet, at den havde været for optimistisk.

Men nu opjusterer topchef Cees ’t Hart, som satte sig i spidsen for bryggeriet i sommeren sidste år, prognosen for resultatet i Carlsberg for hele 2016. Nu forventes en organisk vækst i resultatet af primær drift på cirka fem procent mod tidligere »lav etcifret organisk vækst«.

Russerne fylder lagrene op

Carlsberg omsatte i tredje kvartal for 17,5 milliarder kroner, hvilket er en procent bedre end sidste år. Fremgangen skyldes blandt andet, at der langt om længe er lidt fremgang at spore i Rusland, som i utallige kvartaler har været lidt af et smertensbarn for Carlsberg.

Men det er for tidligt at sige, at de russiske tømmermænd er ovre.

»Enlig svale gør ingen sommer. Sådan er det med Rusland for os. Ja, vi har haft et godt kvartal, og det er et stykke tid siden, at det russiske marked har overrasket positivt. Men det er for tidligt at juble og konkludere, at vi har sejret i Rusland,« siger Cees ’t Hart.

En af årsagerne til, at Carlsberg tager markedsandele og øger sin volumen i Rusland, er, at der bliver solgt ekstra meget øl i store plastikflasker.

»Noget af fremgangen skyldes også, at lagrene af 1,5 liter-øl er blevet fyldt op fordi det fra nytår bliver gjort ulovligt at tappe på 1,5 liter-flasker. Så vi tømmer hanerne for at få de flasker ud i markedet, mens vi kan. Effekten af det forbud er vanskeligt at forudsige,« siger Cees ’t Hart.

Butikkerne fylder nemlig lagrene op, inden de russiske myndigheder fra nytår forbyder salg af øl i plastflasker på 1,5 liter eller derover i et forsøg på at forebygge druk. Det øgede salg er en engangsfornøjelse for Carlsberg, og Carlsberg-ledelsen har samtidig vanskeligt ved at forudsige, hvilken betydning de nye regler får for hele markedet i fremtiden.

Omkring 20 procent af det russiske ølmarked er i store plastflasker. Selv om forbuddet formentlig får det i forvejen pressede russiske ølmarked til at skrumpe, vil en stor del af salget rykke over i anden emballage som glas og dåser.

Trods den sjældne opjustering i Carlsberg endte investorerne med at sende aktiekursen x procent ned til kurs x.