Første Brexit-stormvarsel fra dansk virksomhed: »Vi forventer panik«

Det danske rederi DFDS forventer at blive ramt hårdt af usikkerheden i forbindelse med Brexit og nedjusterer forventningerne til 2019. Topchefen kalder det »en ekstraordinær situation«.

DFDS-topchef Torben Carlsen regner med, at der vil være panik i England i nogle uger, når Brexit først indtræffer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen / Ritzau Scanpix

Det store britiske EU-drama får nu for alvor konsekvenser for det danske erhvervsliv. Det danske rederi DFDS har tirsdag morgen offentliggjort regnskabet for andet kvartal, og her får man syn for et stormvarsel.

»Brexit er en ekstraordinær situation, som i øjeblikket sænker mængderne i vores færge- og logistiknetværk,« siger topchef Torben Carlsen i regnskabsmeddelelsen.

Rederiet skriver videre, at den ekstraordinære usikkerhed om udfaldet af Brexit for tiden »reducerer handelen med UK og sigtbarheden«, hvilket er problematisk for DFDS, hvor det britiske marked udgør omkring halvdelen af den samlede forretning.

Derfor sænker DFDS også forventningerne til 2019. Trods modvinden er der dog stadig en mere end pæn vækst i selskabet.

Omsætningsvæksten forventes nu at lande i niveauet 6-8 procent mod tidligere 10-12 procent, mens og driftsresultatet (EBITDA før særlige poster) sænkes seks procent til et interval på 3,5-3,8 mia. kroner. Det lød tidligere på 3,8-4,0 mia. kroner.

Der vil komme panik

Over for Berlingske uddyber Torben Carlsen, at den opadgående trend, rederiet så på det britiske marked i første kvartal i forbindelse med, at der blev opbygget lagre i de usikre tider, er vendt til en nedadgående trend i både andet kvartal og frem til august. Og så sætter han ord på hans forventninger til konsekvenserne i tiden omkring en eventuel aftale med EU.

»Vi forventer, at der kan komme panik i nogle uger. Vi har selvfølgelig forberedt os sammen med både toldmyndigheder og kunder, men det er ikke alle, der vil være helt klar. Derfor vil der forventeligt komme panik,« siger Torben Carlsen til Berlingske.

Han forklarer videre, at han regner med, at England vil komme »relativt hurtigt« tilbage på vækstsporet, hvis der kommer en aftale.

»Hvis der ikke kommer en aftale, så vil det tage længere tid, og måske vil væksten blive lidt mindre. Men England vil klare sig, når vi tager de lidt længere briller på.«

Selskab Kurs Ændr. %

En frygt bliver til virkelighed

Investorerne har ifølge Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, løbende i 2019 været nervøse for, at Brexit kunne og ville blive en større og stigende udfordring for DFDS.

»Den frygt synes nu at blive til virkelighed. Nedjusteringen bør ikke komme som noget chok; aktiekursen er allerede faldet en hel del. Alligevel kan det nok ikke undgås, at aktien falder yderligere i dag,« skriver han i et notat.

Investorerne vil ifølge Per Hansen frygte, at Brexit trækker flere tænder og mere fragtet tonnage ud af DFDS, end man kan vide nu.

»Udfordringen er, at en betydelig del af omkostningsbasen er faste kapacitetsomkostninger, og faldende fragtmængder vil kunne få en relativ stor indflydelse på afkastet af den investerede kapital,« skriver han.

Der er som nævnt dog stadig pæn vækst at berette om i årets første seks måneder. Her steg omsætningen med 10 procent til 8,1 mia. kroner.

Væksten i omsætningen og indtjeningen i andet kvartal var ifølge selskabet hovedsageligt drevet af ekspansion i Middelhavet og højere passageromsætning.