Første bidder af statens IT samles

Nedbarberet udgave af Statens IT begyndte ved årsskiftet at betjene 10.000 statsansatte. Resten skal følge efter om nogle år.

Fra årsskiftet er en række ministeriers IT-afdelinger slået sammen - og flere følger. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Organisationen Statens IT har pr. 1. januar overtaget ansvaret for al IT til otte ministerier og en del af deres styrelser.

Opgaven omfatter blandt andet drift og udvikling af IT-systemerne samt IT-support. Statens IT nu servicerer nu cirka 10.000 brugere.

Planen om at skabe et kæmpe, statsligt IT-center for 15 ministerier og 46.000 fra nytår måtte i maj 2009 barberes ned, efter at regningen var løbet løbsk. Det viste sig at blive dobbelt så dyrt at slå hele IT-organisationen sammen som oprindelig antaget.

Mere skal digitaliseres

»Jeg ser frem til, at vi nu kan gå i gang med at løse vores opgave med at bygge en styrelse op, som effektivt kan levere IT-service af høj og ensartet kvalitet til vores kunder i ministerierne og de cirka 10.000 brugere,« siger direktør for Statens IT, Lone Strøm.

De nuværende medarbejdere fra de otte ministeriers IT-fællesskaber er blevet overført til Statens IT. Dermed er Statens IT fra 1. januar arbejdsplads for i alt cirka 220 medarbejdere.

Statens IT blev oprettet som en statsvirksomhed under Finansministeriet i september. Statens IT har som formål at drive og udvikle statens IT-løsninger, at sammenlægge og standardisere systemer samt skabe fundamentet for yderligere digitalisering.

Alle skifter i 2012

Blandt de otte ministerier, der er kunder hos Statens IT, er Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Miljøministeriet og Beskæftigelsesministeriet. Alle ministerier og institutioner, som ikke er med fra begyndelsen, skal fra 2012 overgå til Statens IT

<i>Ritzau/Th.</i>