»Før var det mine og Lennarts penge, der var i spil«

Et skifte fra familieejerskab til kapitalfondsejerskab sætter sine spor. Men ånden fra Tiger-parret lever stadig, selv om virksomheden er blevet mere poleret.

»Der er en forskel i kulturen,« konstaterer Philip Bier, direktør for Tiger Retail Ltd., som er Tigers britiske joint venture, efter at den danske kæde er blevet overtaget af kapitalfonden EQT. Foto: Max Morris Doherty Fold sammen
Læs mere

Sjælen fra Lennart og Sus Lajboschitz er der stadig. Zebra, der står bag Flying Tiger-forretningerne, var før en familieejet virksomhed, hvor visionen var samlet i de to hoveder. Nu er det kapitalfonden EQT, der styrer slagets gang. Og knappen til ekspansionen er blevet trykket ned.

»Der er en forskel i kulturen. Før var det mine penge og Lennarts penge, der var i spil, når der skulle prøves nye koncepter af og åbnes nye butikker. Nu er det en gruppe, der repræsenterer andres penge. Vi var før iværksættere, der prøvede noget af, og hvis det ikke gik, så gik det ikke. I dag skal der være en grund eller en sikkerhed i det. Hvad der er bedst, ved jeg ikke,« siger Philip Bier, direktør for og medejer af Tiger Retail Ltd., som er den danske butikskæde Tigers joint venture i det sydøstlige England.

Storbritannien var det første rigtige sats på at slå igennem på det internationale marked. Og Philip Bier har været med fra begyndelsen, da den første butik åbnede i 2005 i Basing­stoke, og han har stået i spidsen for at udvikle markedet, der er vigtigt for Flying Tiger. Siden er Flying Tiger poppet op i 27 andre lande.

Den familieejede virksomhed har fået en omgang med poleringsmaskinen, og det forventes, at den rammer en børsnotering inden for et par år. Det er gået fra at være en virksomhed, hvor der var en personlig relation til medarbejderne, til at være en virksomhed, hvor medarbejderne opfylder hovedsagligt en funktion.

»Før var det en menneskelig relation til medarbejdere og partnere i forskellige lande. I dag er det en stor virksomhed, der er ekspanderet til mange lande. Derfor er det umuligt at opretholde det nære,« fortæller branddirektør Tina Scharwz.

Den ændring ifølge detailhandelsekspert Dorte Wimmer er meget normal.

»En kapitalfond skal tilfredsstille investorerne og gøre virksomheden mere værd inden for kort tid. De kommer derfor ind med et professionelt og overordnet syn på virksomheden. Det skaber en anden kultur, der bliver styret mere stramt, fordi der er fokus på resultater,« forklarer hun.

Det går ganske udmærket, mener Philip Bier. Briterne er vilde med det skandinaviske design til discountpriser.

»Der er stor vækst. Vi har i alt 42 butikker, og kun to af dem er lidt problematiske. Når jeg bruger ordet problematisk, er det, fordi jeg er grådig. Den ene butik mister vi penge på, men det kan jeg godt leve med. Vi ser, hvad der sker til jul. Jeg har ret store forventninger til en stærk jul,« siger han.