Fodfejl koster bilsyn stor bøde

Forbrugerombudsmanden har givet bilsyn et stort økonomisk rap over nallerne efter brud på markedsføringsloven. (Opdateret)

Læs mere
Fold sammen
Der er kold luft mellem Applus+ Bilsyn og Forbrugerombudsmanden efter førstnævnte føler sig bondefanget. 

- Forbrugerombudsmandens grove behandling er helt uacceptabel. Vi bruges som en dørmåtte til at skabe opmærksomhed om deres aktiviteter, mener Arne Willerslev-Legrand, der er administrerende direktør for Applus+ Bilsyn.

Striden bunder i, at Applus+ Bilsyn sidste år indrykkede en annonce i Søndagsavisen for et miljøzonemærke, hvor prisen var angivet uden moms.

I september 2008 politianmeldte Forbrugerombudsmanden bilsynsfirmaetfor overtrædelse af markedsføringslovens § 13. Applus Danmark A/S varikke enig med Forbrugerombudsmanden, men har nu accepteret og betalt etbødeforlæg på kr. 100.000.

- Vi har betalt under protest, fordi vi har følt os presset til det, hvilket vi har gjort både forbrugerombudsmanden og politiet opmærksom på. Men derudover synes jeg, at forbrugerombudsmandens har udvist en arrogant administrativ behandling af vores forespørgsler, der er helt uacceptabel. Fra første færd har vi vist interesse i at søge dialog og oplysning. I stedet er vi blevet mødt af larmende tavshed og har ikke fået svar på vores spørgsmål, siger Arne Willerslev-Legrand, adm. dir., Applus+ Bilsyn.


- Det er den samlede pris for varen inklusive moms, der er interessant for forbrugeren at kende. Annoncering rettet mod forbrugere med prisen uden moms er ulovlig, og jeg er tilfreds med, at Applus Danmark A/S har accepteret at betale bøden, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.

- mja