Flyveforbud for "drømmefly" spreder sig til Asien og Europa

Flyproducenten Boeing er havnet i et mareridt - luftfartsmyndigheder over hele verden har nu besluttet at holde Dreamlineren på jorden.

Et Boeing 787 måtte i går nødlande i Takamatsu Lufthavn i det vestlige Japan. Nu har flytypen fået flyveforbud i en lang række lande. Fold sammen
Læs mere
Foto: KYODO

Med navnet "Dreamliner" havde flyproducenten Boeing markeret sine skyhøje forventninger til sin 787-model, der første gang blev taget i brug af det japanske flyselskab All Nippon i oktober 2011. Her halvandet år efter er flyet ved at udvikle sig til én af den slags drømme, man helst vil vågne hurtigt fra.

Her til morgen har luftfartsmyndigheder i både Europa, Japan og Indien besluttet at følge de amerikanske myndigheders beslutning om at holde fly af typen 787 - også kendt som Dreamliner - på jorden i ubestemt tid. I Europa er det kun de polske flyselskaber der stadig har 787-fly i luften, skriver Reuters.

Drømmeflyet måtte nødlande

Beslutningen kommer efter en serie af uheld med batterier på 787-fly de seneste par uger. Det seneste skete i går, hvor et Dreamliner-fly i det japanske flyselskab All Nippon Airways flåde måtte nødlande på en flyvning på vej til Tokyo.

Flyselskabet meddelte, at instrumenterne ombord på flyet indikerede, at der var en batterifejl, som betød, at en række nødsignaler gik i gang.

Det japanske transportministerium omtalte efterfølgende episoden som "meget alvorlig" - et ordvalg som ifølge Reuters normalt bruges i luftfartsbranchen om hændelser som kunne have ført til en ulykke. Boeing 787-flyvene er nu groundet, indtil tekniske undersøgelse har klarlagt, hvad der forårsager batteri-problemerne. 

Teknikken driller Boeing

Ifølge Reuters er det første gang siden, at et amerikansk produceret passagerfly har fået flyveforbud i USA siden 1979, hvor et flystyrt med et McDonnell Douglas-fly i Chicago fik dødelig udgang. Flere eksperter peger på, at det netop er den teknologi som adskiller "drømmeflyet" fra konkurrenterne, som nu giver problemer.

Boeing 787 bruger hidtil usete mængder af elektricitet, cirka fem gange så meget et som et almindeligt jetfly. Det betyder, at mindre af den energi, der bliver produceret i flymotorerne, bliver kanaliseret over til flyets styresystemer.

Til gengæld er flyet i højere grad afhængig af lithium-batterier, som hurtigt kan skabe elektricitet - men som også nemt kan overophede og gå i brand. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

"Det her er ikke mindre problemer. Det handler ikke om en kaffemaskine eller flyets underholdningssystem, der ikke fungerer som ventet. Det kan blive dyrt og tage lang tid," siger Henry Harteveldt, der er flyanalytiker ved Hudson Crossing i San Francisco til Bloomberg.

Direktør: Vores fly er sikre

Mens undersøgelser er batterierne er i gang forsøger Boeings administrerende direktør, Jim McNerney at nedtone problemerne som den slags børnesygdomme, som nærmest er uundgåelige, når man sætter et nyt fly på markedet.

"Vi er overbevidste om, at 787 er sikkert og vi står bag dets pålidelighed. Vi vil tage ethvert nødvendigt skridt i de kommende dage for at forsikre vores kunder og rejsende om, at 787 er sikkert og for at sørge for, at flyet kommer i drift igen," sagde Jim McNerney i en meddelelse igår ifølge Bloomberg.

Han har dog ikke beroliget alle investorer om, at problemerne ikke vil have betydning for den fremtidige ordreindgang på 787-fly. Boeings problemer kan aflæses i aktiekurserne.Selskabets aktie faldt i går 3,4 procent på den amerikanske børs, og ser ud til at falde yderligere i efterhandlen.

Også det japanske selskab der producerer batterier til Boeing, GS Yuasa Corp har fået en hård medfart på børsen. Aktien er faldet med 18 procent, siden den første hændelse 7. januar, hvor et af dets batterier eksploderede i et Boeing 787 fra Japan Airlines flåde.

Der skete dog ikke noget alvorligt ved den lejlighed, da flyet stod parkeret ved Boston Logan Internationale Lufthavn, skriver Reuters.