Flystyrt kan give Boeing »dybe ridser i lakken«

Søndag styrtede et fly mellem Etiopien og Kenya. Der var tale om en relativt ny Boeing-model. Analysechef i Sydbank Jacob Pedersen vurderer, hvilken betydning det kan have for dynamikken mellem verdens to førende flyproducenter.

Boeing er allerede blevet mødt af en stribe retssager ovenpå styrtet i Indonesien sidste år. En gruppe familiemedlemmer til de afdøde sagsøger selskaber i USA, da selskabets hovedkvarter er placeret i Chicago, Illinois. Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL TEWELDE / EWELDE / AFP

Søndag forulykkede Ethiopian Airlines Flight 302. Det skete, kort tid efter at flyet var lettet på ruten mellem Etiopiens hovedstad, Addis Ababa, og Kenyas hovedstad, Nairobi.

Alle 157 ombordværende omkom i flystyrtet.

Flyet var den relativt nye Boeing-model 737 MAX 8. Der er tale om samme flytype, som i efteråret 2018 styrtede ned i Indonesien.

De to styrt inden for mindre end et halvt år har nu fået Ethiopian Airlines til indtil videre at indstille al flyvning med MAX 8-modellen. Kina er sidenhen fulgt trop og holder alle MAX 8-fly på jorden.

Ifølge aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen vil situationen være noget, der kommer til ramme Boeing-aktien.

»Aktiemarkedet og dets investorer reagerer altid hurtigt. På positive ting reagerer de med jubeloptimisme, og på negative ting reagerer de med nerverne uden på tøjet, hvilket vi nok også kommer til at se i dag. Men jeg har ikke nogen frygt for, at det her kommer til at smadre Boeing-aktien,« siger han.

Han understreger, at han nødig vil »gøre et alt for stort nummer ud af sagen«, da det fortsat er spekulation, hvorvidt selve flytypen har spillet en central rolle i de to styrt.

På den korte bane ligner det dog kursklø til Boeing. Aktien falder ni procent i formarkedet, inden børsmarkedet åbner i New York senere på eftermiddagen.

Kan give Boeing »ridser i lakken«

»Boeing og Airbus er de to eneste helt store flyproducenter. Det er kombattanter, der hver især kun har den direkte modstander at være nervøs for, og derfor er der ikke et særligt venskabeligt forhold mellem de to,« siger han.

Jacob Pedersen »er helt sikker på«, at Boeing selv kommer til at sætte en taskforce i gang med at kulegrave, hvad der er op og ned i sagen.

»Sagen her kan potentielt give Boeing dybe ridser i lakken – ingen ved reelt noget endnu, men det ser ikke specielt godt ud,« siger han.

»Der er ingen tvivl om, at der sidder en masse hos Boeing og kigger nøje på den her situation. De er nødt til meget hurtigt at få klarlagt, hvad der præcis er sket,« siger Jacob Pedersen.

Han tror, flyproducenten vil sætte sin lid til, at det er menneskelige fejl, der ligger til grund for ulykkerne.

»Når man har to flystyrt inden for relativt kort tid – endda med en rimeligt ny flytype – så er det klart, at man er nødt til at få gennemgået alt for at finde ud af, om det er fejl på flyet, eller om problemerne er opstået i cockpittet,« siger han.

Sikkerhed først

Jacob Pedersen fortæller, at der i luftfartsbranchen er én ting, der kommer forud for alt andet.

»Det er sikkerhed. Derfor er der ikke noget at sige til, at nogle flyselskaber er påpasselige i denne her situation. De vil selvfølgelig hellere holde et fly for meget på jorden end et for lidt,« siger han.

Han fortæller, at de tidlige meldinger har været, at den nye flytype 737 MAX 8 på nogle områder kan reagere lidt anderledes, end nogle piloter er vant til.

»Derfor kan det sagtens have været afgørende, hvis nogle af piloterne ikke har været fuldt uddannet i den her flytype. Det interessante bliver, om nogle af de ting, man kunne se i første styrt, går igen her,« siger han.

Ny flytype skulle revolutionere markedet

Ifølge Jacob Pedersen har Boeing haft store forhåbninger til deres nye fly.

»De regnede lidt med at skulle være med til at revolutionere markedet. Flyet har en meget lang rækkevidde og kan i og for sig bruges på oversøiske flyvninger, men det er ikke så stort, hvorfor det med et økonomisk rationale også ville kunne betjene nogle mindre lufthavne,« siger han.

Mindre fly med lang rækkevidde er særligt relevante for lavprisselskaber som eksempelvis Norwegian, der også flyver fra mindre lufthavne.

Sagen er ikke »alt eller intet i forhold til Boeings overlevelse og renommé«, medmindre nogen kommer frem til, at det er designfejl på flyet, der er skyld i flyulykkerne, mener Jacob Pedersen.

»Airbus har også for nylig måttet sluge en ordentlig kamel, da de måtte stoppe produktionen af A380eren, der har været deres absolutte produktflagskib. Det var deres store satsning, men i sidste ende er det passagererne, der bestemmer, hvilken retning luftfarten skal i – ikke flyproducenterne,« siger Jacob Pedersen.