Flyselskaber tager afstand fra brændstofliga

Hverken Norwegian, Easyjet eller Southwest Airlines har en brændstofliga i stil med Ryanair.

Foto: KYRRE LIEN

Ryanairs brændstofliga er langtfra kutyme i luftfartsindustrien i dag. Over for Berlingske oplyser tre af de større lavprisselskaber i Europa og USA, at de ikke har en liga tilsvarende Ryanair.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

»Southwest Airlines bruger ikke nogen brændstofliga eller brændstofdata i øvrigt til at evaluere præstationerne hos vores piloter,« skriver Amy Thornton, talsperson for amerikanske Southwest Airlines, der er det flyselskab, som Ryanair oprindeligt kopierede sin forretningsmodel fra.

Ingen andre brændstofligaer

Heller ikke i Europa har fremgangsmåden vundet indpas. Tværtimod afviser man hos Ryanairs ærkerival Easyjet at bruge samme metode som konkurrenten.

»Easyjet har ikke nogen brændstofliga, der baserer sig på kaptajnernes individuelle præstationer,« skriver Brian Tyrrell, head of Flight Operations i Easyjet, i et skriftligt svar til Berlingske.

Han oplyser, at selskabets ledelse derimod gør, hvad den kan for at støtte de beslutninger, som bliver truffet af Easyjets flykaptajner, der ifølge Brian Tyrrell »er trænede til at træffe de rigtige beslutninger«.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Hos Norwegian har man heller ikke en brændstofliga.

»Norwegian har ikke et såkaldt fuel league-system, der som bekendt anvendes af en enkelt anden europæisk operatør. Vi har nye, mere miljøvenlige fly, som allerede er brændstofbesparende,« siger Jan Herlev Christoffersen, chefpilot i Norwegian, i et interview med Berlingske.

Som kaptajn i Norwegian bliver piloterne heller ikke afkrævet nogen skriftlig forklaring af ledelsen, hvis de ønsker at tage ekstra brændstof med på flyet, som man gør hos Ryanair.

»Det står piloterne fuldstændig frit for, om de vælger at tage mere brændstof med end det, der som minimum kræves for at gennemføre en sikker flyvning. Ingen piloter stilles til regnskab for, om de har medtaget x liter brændstof mere med end minimum,« siger chefpilot Jan Herlev Christoffersen fra det norske lavprisselskab.

Læs mere