Flyselskaber kæmper med dyre hotelophold

Luftfartsselskaberne er ikke tilfreds med EU-regler, der forpligter dem til at betale hotel og forplejning i dagevis som følge af vulkanproblemet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Luftfartsselskaberne vil på et møde mandag med transportminister Hans Christian Schmidt (V) have sat fokus på den EU-forordning, der forpligter dem til at sørge for de rejsende, der er strandet som følge af vulkanproblemerne.

Jacob Krogsgaard, der er adm. direktør for Cimber Sterling, forklarer inden mødet, at EU-forordningen ikke er tiltænkt den situation af force majeure, der er opstået.

- Vi ønsker helt overordnet en politisk diskussion af det rimelige i, at luftfartsselskaberne får ekstraordinære byrder i forbindelse med den situation vi befinder os i, siger Jacob Krogsgaard.

Det er især de hastigt stigende hoteludgifter, der genererer flyselskaberne. For Cimber Sterling betyder det, at rejsende, der er strandet i udlandet, skal have betalt overnatning og forplejning. Dag for dag stiger antallet af strandede passagerer, og samtidig sætter hoteller priserne i vejret.

- Der er tale om en rigtig god ordning i dagligdagen, hvis vi må aflyse en flyvning. Men den er ikke designet til en force majeure-situation, siger Jacob Krogsgaard.

Han forventer, at mængden af strandede passagerer vil toppe i løbet af nogle dage, fordi man ikke længere sender nye af sted. Men samtidig venter nye problemer forude, fordi det selv med en genåbning af luftrummet vil tage nogen tid at få alle passagerer hjem igen.

/ritzau/