Flypassagerer gider ikke stå i kø mere

Selvbetjening vinder frem i lufthavnene. Det viser den største rundspørge af sin art indenfor luftfartsindustrien.

At stå i kø i en lufthavn er nok de færrestes favoritbeskæftigelse. Derfor vinder selvbetjeningen frem. Her ses Københavns Lufthavn i september. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lea Meilandt Mathiesen
Flere og flere flypassagerer bruger muligheden for selv tjekke ind på nettet og andre former for selvbetjeningsteknologier, når de skal ud at rejse. Det viser en rundspørge blandt 100 luftfartselskaber, der betjener en milliard passagerer. Bag undersøgelsen står SITA og Airline Business IT Survey.

Over halvdelen af de europæiske luftfartsselskaber, der medvirkede i undersøgelsen tilbyder i dag deres passagerer mulighed for tjekke ind via internettet eller via mobiltelefonen.

I løbet af de kommende år forventer hele 95 procent af selskaberne at tilbyde sine passagerer selvbetjeningsmuligheder for at undgå køer i travle og overfyldte lufthavnsterminaler.

“Luftfartsselskaberne bruger internet tjek ind i stigende omfang, fordi de gerne vil gøre det at rejse nemmere for deres passagerer. Hvad kunne være nemmere end at gå online, og tjekke dig ind der? Derudover er det relativt nemt at installere, og det giver besparelser. Så det er en win-win situation for både passagerer og luftfartsselskaber,” siger Paul Coby, der er bestyrelsformand for SITA.

Blandt flyselskaberne forventer man, at boardingkort med stregkoder (BCBP), som gør selvbetjening nemmere, bliver en hverdagsting, inden starten af 2009, hvor mere end tre fjerdedele af europæiske luftfartsselskaber vil være i stand til at bruge BCBP.

Online-billetsalget stiger også støt i øjeblikket i Europa - fra 2006 til 2007 er salget steget fra 24 til 29 procent. Luftfartsselskabernes hjemmesider er stadig stedet, hvor det meste af online-salget foregår - 21 procent af det totale salg. Derudover bliver elektroniske billetter også brugt i stor udstrækning – 74 procent af alle billetter er i dag elektroniske.