Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Mange flykunder betaler lige så meget i det såkaldte bændstoftillæg, som da brændstoffet var dobblet så dyrt, som det er nu. Det fremgår af en klage, som den internationale rejsebureauorganisation UFTAA har sendt til IATA, der repræsenterer over 85 procent af flyselskaberne i verden.
Luftfartsmediet Check-In skriver om sagen, at prisen på en tønde råolie er i dag under 50 dollars, hvilket er en halvering i forhold til for blot et år siden.
»Mens brændstofpriserne har været i frit fald i løbet af de seneste 12 måneder, har flyselskabernes såkaldt brændstoftillæg, der angives med en YQ-kode i billetten, været uændret,« skriver Check-In.
UFTAA kalder sagen for »skamløst misbrug« af brændstoftillægget og Dansk Rejsebureau Forening bakker op med en opfordring til helt at afskaffe tillægget.
»Mit budskab er simpelt: Afskaf brændstoftillægget. Det hørte konkurrencesituationen til i 1990´erne, hvor der pludselig opstod voldsomme prisstigninger på olie. I dag er totalprisen til kunderne det vigtigste,« siger Lars Thykier til Check-In.
Han oplyser også, at problemet er største uden for Europa, hvor der ikke er en lovgivning om markedsføring af totalpriser. Det betyder, at nogle flyselskaber markedsfører lave priser, mens tillægget for brændstof først bliver kendt, mår billetten skal betales.