I en tidligere udgave af denne artikel oplyste en pressemedarbejder fra Københavns Lufthavn, at alle rejsende, der er påvirket af Primera Airs konkurs, kommer afsted som planlagt, men at der kan opstå forsinkelser. Denne udmelding kan dog ikke bekræftes, siger Kasper Hyllested, pressechef hos Københavns Lufthavn.
Flyselskabet Primera Air, der er ejet af den islandske rejsekoncern Primera Travel Group, som også står bag danske Bravo Tours, er gået konkurs og indstiller al flyvning tirsdag.
Primera Air var det 20. største selskab i Københavns Lufthavn, og Kasper Hyllested, pressechef i lufthavnen, vurderer, at selskabets konkurs ikke vil få store konsekvenser for lufthavnen.
»Primera var jo ikke et kæmpe firma. Det havde et par hundrede tusinde passagerer årligt i lufthavnen, så det vil ikke sætte sig helt vildt hårdt i trafiktallene for os,« siger han.
På samme tid oplyser Billund Lufthavn til TV SYD, at de forventer begrænset tab af passagerer som følge af konkursen.
De seneste 12 måneder har Primera Air fløjet 270.000 passagerer til og fra lufthavnen. 80 procent af dem, rejste med Bravo Tours, mens 20 procent købte deres flybilletter direkte ved Primera Air.
Rejseselskab finder andre flyafgange
Det er ikke første gang, at Københavns Lufthavn oplever, at et selskab går konkurs, og ifølge Kasper Hyllested er erfaringerne, at trafikken fra et konkursramt selskab hurtigt bliver dækket af andre.
»Det glæder især for et selskab som Primera, der primært har fløjet charterflyvninger, at de finder nogle andre meget hurtigt til at flyve for dem. Og vi hjælper selvfølgelig så godt med ændringerne, som vi kan,« siger han.
En oversigt fra Københavns Lufthavn viser, at Primera Air, der primært havde flyvninger til sydeuropæiske soldestinationer, i dag skulle have haft seks flyvninger til eller fra lufthavnen. Blandt andet til Rhodos og Malaga.
Til og med efterårsferien havde selskabet 74 planlagte flyvninger fra Københavns Lufthavn med i alt 12.961 passagerer.
Rejseselskabet Bravo Tours, som anvendte Primera Air, er godt i gang med at kontakte passagerer og finde andre løsninger, så feriegæsterne kan nå frem til deres destinationer.
»Alle er kommet afsted i dag eller er på vej, og vi er langt fremme med løsninger både resten af ugen og måneden. Vi er nødt til at tage det en dag ad gangen, så det falder stille og roligt på plads hen ad vejen,« siger Peder Hornshøj, administrerende direktør for Bravo Tours.
Primera Air oplyser, at rejsende skal kontakte deres rejseselskab, hvis de har nogle spørgsmål.