Flying Tiger-direktør om fyringer: »En rigtig trist dag, hvor vi desværre må sige farvel til mange«

Flying Tiger fyrer 40 medarbejdere fra virksomhedens hovedkontor i København. Det er ifølge adm. direktør Mette Maix en del af en ny strategi, der indebærer en opbremsning for tigerens hastige spring mod nye markeder i udlandet. »Fornuftigt« mener detailekspert Dorte Wimmer.

topfoto
Mette Maix, adm. direktør for Flying Tiger Copenhagen, har i dag afskediget 40 medarbejdere i virksomhedens hovedkontor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

40 medarbejdere blev tirsdag afskediget fra Flying Tigers hovedkontor i København.

»Det, der sker i dag, er et led i en stabiliseringsprocess for Flying Tiger, hvor vi jo har vækstet rigtigt meget de seneste mange år– og fået lavet et stærkt globalt brand,« siger Mette Maix, adm. direktør i Flying Tiger.

Tigeren har haft vokseværk med en nyåbnet butik hver tredje dag det senste år. Men nu sættes den hastige ekspansion i bero, og kæden springer i stedet mod en fremtid, hvor fokus flyttes mod en bedre bundlinje i de allerede eksisterende butikker fremfor fortsat at åbne nye.

»Det virker meget fornuftigt,« lyder reaktionen fra ekspert i detailmarkedet Dorte Wimmer fra Retail Institute.

»De har haft et stort fokus på ekspandering, så jeg synes, det virker meget fornuftigt, hvis de begynder at fokusere mere på at få en god forretning ud af de eksisterende butikker – og ikke kun tjene på at sætte flere flag på landkortet,« siger Dorte Wimmer.

Mette Maix, adm. direktør i Flying Tiger

»Selvfølgelig kan der være en periode i starten, hvor man kommer til at løbe lidt hurtigere, men det er ikke vores intention, at det skal være sådan.«


Flying Tiger Copenhagen har siden 2018 fyret 75 medarbejdere fra hovedkontoret i København, hvor der i dag er 220 resterende medarbejdere.

Det er vigtigt for Mette Maix at understrege, at fyringsrunden ikke kommer, fordi nogen har siddet og »trillet tommelfingre« på hovedkontoret.

»Derfor er det også en rigtig trist dag, hvor vi desværre må sige farvel til mange, der har ydet en stor indsats,« siger hun.

Detailkædens nye strategi kommer ifølge Mette Maix ikke til at ændre på virksomhedens koncept.

»Den nye version er kun, at vi prioriterer anderledes og indstiller nogle opgaver. Selvfølgelig kan der være en periode i starten, hvor man kommer til at løbe lidt hurtigere, men det er ikke vores intention, at det skal være sådan,« siger Mette Maix.

Artiklen fortsætter under billedet.

Flying Tiger har indenfor det seneste år åbnet en butik hver tredje dag i et af de 30 lande på tre kontinenter som koncernen opererer i. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen.

Billige varer kræver mange salg

Flying Tiger skal blive en mere lønsom forretning. Derfor klipper tigeren nu en hæl og en tå – helt fra hovedkontoret og ud til butiksledet skal forretningen optimeres:

»Det kan være genforhandling af huslejekontrakter, vores systemer, processer i butikkerne, der kan give en bedre kundeoplevelse, eller det kan være vores måde at købe ind på,« siger Mette Maix, adm. direktør i Flying Tiger Copenhagen.

Dorte Wimmer, detailekspert fra Retail Institute

»Det er rigtig vigtigt, at salget per kvadratmeter er fornuftigt i de eksisterende butikker. Den optimale forretningsmodel er, at drive en sund forretning i de eksisterende butikker – samtidig med at man ekspandere.«


Når man som Flying Tiger har en forretning, der sælger billigt producerede varer til billige priser, er volumen af salget altafgørende, men forøgelse af salgsvolumen skal ifølge detailekspert Dorte Wimmer også ske i den enkelte butik.

»Volumen af salget er vigtigt, men hvis den primære måde, man øger volumen på, er ved at åbne nye butikker, er det en meget dyr fremgangsmåde. Der er altid fornuftigt at konsolidere lidt og kigge på de eksisterende butikker. Det er essentielt, at ens butikker også vokser fra år til år – og ikke kun i kraft af, at man konstant åbner nye butikker,« siger Dorte Wimmer.

Dorte Wimmer forklarer, at når de hos Retail Institute, går ind og kigger på butikker og virsomheders lønsomhed, ser de på den enkelte butik – med få undtageser som eksempelvis store flagship stores, der ikke skal vurdereres på lønsomhed, men på kundeoplevelsen og en række andre ting.

»Det er rigtigt vigtigt, at salget per kvadratmeter er fornuftigt i de eksisterende butikker. Den optimale forreningsmodel er at drive en sund forretning i de eksisterende butikker – samtidig med at man ekspanderer. Virksomheden skal helst stå på to ben,« siger Dorte Wimmer.