Flyet nødlandede - passagererne fik intet at vide

Cimbers kommende ukrainske samarbejdspartner får alt andet end rosende ord for sit serviceniveau. (korrigeret 04-08-11)

Igor Kolomoyskij har stort set monopol på indenrigsflyvningen i Ukraine. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var en munter stemning i den kaotiske kø ved tjek-in i Kiev den fredag i maj. En gruppe danske forretningsfolk var på vej hjem efter at have været i Ukraine for at besøge deres outsourcede IT-afdelinger. Og efter jokes om tyvagtigt lufthavnspersonale og udvekslinger af historier om ventetider og bonusordninger, gik flokken om bord i tax-free butikken.

Læs også: Cimber spiller hasard med brand-værdi

Men frygt for ventetider og stjålne jakker viste sig dog senere at blegne for noget ganske mere alvorligt. Godt tyve minutter efter flyet var lettet, var det nemlig på vej ned mod Kiev igen, mens brandbiler med blå blik ræsede mod landsbanen. Landingen gik fint, men alligevel nager episoden stadig Jacob Lund, udviklingschef i softwarevirksomheden Qualiware.

"Vi fik intet at vide, mens vi var i luften. Det var først senere, at de fortalte os, at det havde været en nødlanding. Og det er altså under al kritik at komme ud af flyet og se, at der drypper brandslukningsvæske ud af motoren," siger han til Business.dk.



Efter at have ventet i 35 minutter i flyet blev passagererne transporteret tilbage til lufthavnsterminalen. Her fik de at vide, at flyet havde nødlandet, og at der skulle skaffes et nyt fly. De ville høre nærmere, var beskeden.

En time senere var der stadig intet nyt, og passagererne kunne intet andet foretage sig end at vente på de hårde jernbænke. Aerosvit bød hverken på vådt eller tørt. Det fik passagererne til nærmest at tvinge sig forbi en vagt og ind i den forladte Business Lounge, hvor stolene i det mindste var polstrede. Klokken to om natten lød beskeden, at Aerosvit nu havde et nyt fly, men at der ikke var nogen til at flyve det.



"Vi endte med at vente i lufthavnen natten over. Og først om morgenen fik vi en tør sandwich og flaske vand. Og man havde fornemmelsen af, at den eneste årsag til at holde os hen var, at det var billigere end at flyve en ekstra gang, når nu man alligevel var en afgang til København næste morgen," siger Jacob Lund.

Nødlandingen blev senere undersøgt af den ukrainske havarikommission, der fastslog, at den tekniske fejl skyldtes, at ukrainske mekanikere havde glemt at sætte oliedækslerne på motorerne efter en oliepåfyldning, og at de desuden havde undladt at lave det påkrævede sikkerhedstjek.

Og den historie er ikke den eneste. Internettet er fyldt med dårlige anmeldelser af det ukrainske flyselskab. På det internationale ratingbureau Skytrax får Aerosvit Airlines da også kun to stjerner. Den karakter gives ifølge Startrax for "en dårligt kvalitet af produktet og / eller dårlig eller inkonsistent standart for medarbejderservice ombord eller i lufthavnsmiljøet". Dermed er Aerosvit Airlines i kategori med blandt andre Sudan Airways, Biman Bangladesh og Yemen Airways.



De dårlige erfaringer betyder også, at Anders Larsen fremover hellere vil bruge 3-4 timer ekstra på at flyve til Kiev via Wien eller Frankfurt end at tage med Aerosvit Airlines. Som direktør for et dansk ingeniørfirma rejser han ofte til Ukraine for at sælge skorstensfiltre til de tidligere sovjetfabrikker.

"Man er stort set altid forsinket med Aerosvit. Selv da vi var en større delegation inklusiv kronprinsen, der var af sted. Jeg er i Ukraine 8-10 gange om året, og det er jo de eneste, der har en direkte rute, så man føler sig næsten tvunget til at flyve med dem," siger han, inden et spørgsmål om selskabets serviceniveau medfører en latter:

"Service? Der er ingenting. Informationsniveauet er lig nul, og det er næsten det værste. Hvis Cimber skal til at samarbejde med dem, så er jeg spændt på at se, hvad det betyder for Cimber," siger han.

SAS havde tidligere en rute mellem København og Ukraines hovedstad Kiev, men den lukkede i marts 2011. Siden da har Aerosvit Airlines været eneste direkte forbindelse til den tidligere sovjetrepublik. Og blandt de danskere, der har sin gang i Ukraine håber man, at det vil ændre sig i fremtiden.



"Vi kalder dem "Aeroshit". Der er intet galt med flyene, og stewardessene er søde. Men jeg forstå ikke, hvordan de kan få deres sandwiches så tørre. Og deres kommunikation er ikke-eksisterende," siger Gro Geert-Jørgensen, client service-manager i den Kiev-baserede danske outsourcing-virksomhed Ciklum.

Med familie i København, arbejdsplads i Kiev og kunder i hele Østeuropa flyver hun ofte med Aerosvit, der er Ukraines største flyselskab. Særligt en tur har dog printet sig fast i hukommelsen.

"Jeg skulle fra København til Kiev, og alt virkede, som det plejede. Det var først, da flyet rullede af sted mod landingsbanen, at vi fik at vide, at vi skulle flyve til Stockholm og hente nogle passagerer på vejen. Det var helt absurd. Vi endte med at være tre timer forsinkede i Kiev," siger hun.



Lige som mange af de andre danske medarbejdere i virksomheden krydser hun fingre for, at et andet selskab åbner en rute mellem Danmark og Kiev. Nyheden om Cimber Sterlings samarbejde med Aerosvit Airlines, imponerer dog ikke.

"Hvis Cimber skal samarbejde med Aerosvit, så vil jeg overveje at vælge nogen andre. Jeg mener ikke, Aerosvit har kompetencerne til at være luftfartsselskab. Hvis de var ærlige og sagde åbent, at der ikke var nogen service, var det fair nok. Men det gør de ikke. Men måske kan Cimber lære dem noget," siger Gro Geert-Jørgensen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Aerosvit Airlines.