Flydende bro over Kattegat

Mols-Linien er klar til investere op mod to mia. kr. i en flydende bro over Kattegat med hurtigfærger i 20-minutters drift. Men det kræver, at politikerne betaler for en udvidelse af vejen til Odden.

Med bahamas-rederiet Clipper i ryggen som ny storaktionær er Mols-Linien nu klar til en storoffensiv på Kattegat: Rederiet vil ifølge Dagbladet Børsen indsætte op til ni færger på ruten og lave 20-minutters drift mellem Århus/Ebeltoft og Sjællands Odde. Formentlig bliver det ruten mellem Sjællands Odde og Århus, Mols-Linien vil satse stærkest på.

Men forudsætningen for, at Mols-Linien vil sætte investeringerne i vejret og gå på færge power-shopping, er, at de danske trafikpolitikere giver penge til en kraftig renovering af vejen til Sjællands Odde.

»Nu har vi en tidshorisont, hvor vi kan tænke langsigtet med en ny strategisk hovedaktionær. Derfor vil vi være klar til at investere det fornødne til at skabe en flydende bro, hvor folk hverken behøver at bestille plads eller tænke på færgetider,« siger administrerende direktør Preben Wolff fra Mols-Linien til Børsen.

Mols-Linien har i øjeblikket tre hurtigfærger, der sejler på de to ruter fra Sjællands Odde til henholdsvis Ebeltoft og Århus. Men fordi trafikken udvikler sig positivt, er rederiet på udkig efter en fjerde færge. Oven i den er Mols-Linien klar til at investere i to- fem ekstra hurtigfærger de kommende år. På Ebeltoft-ruten kan seks færger give 20 minutters drift, mens den længere Århus-rute kræver ni færger for at nå samme frekvens.

En færge står i omkring 350-400 mio. kr. Dermed kan Mols-Linien stå over for investeringer i omegnen af to mia. kr.

Vejen til Odden er allerede i gang med en forlængelse af motorvejen fra Holbæk Nord til Vig. Sidste etape åbner i 2012. Men der mangler endnu en renovering af de sidste 20 km. til havnen.

»Hvis der er politisk vilje til udbnygning af det sidste stykke, så skal vi nok investere vores del,« siger Preben Wolff fra Mols-Linien.