Flybe presset på bundlinjen

Det britiske flyselskab, der har snuset til det danske luftrum efter Cimber Sterlings konkurs, noterer sig i sit forskudte årsregnskab, at det er hårde tider.

Foto: DAVID MOIR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Stigende brændstofpriser og økonomisk afmatning koster Flybe dyrt. Det britiske flyselskab har mandag morgen lagt et årsregnskab på bordet, der viser, at bundlinjen er blevet rød på trods af, at omsætningen stiger.

Omsætningen i det forskudte årsregnskab, der løber til udgangen af marts, steg tre procent til 615 millioner pund (5,6 mia. kr.), men driftsoverskuddet (EBITDAR) kunne ikke følge med. Det endte på 88 millioner pund i forhold til 113 året før.

På bundlinjen forvandler overskuddet på driften sig til et minus på 6,4 millioner pund mod et overskud på 3,8 millioner pund året før - der endda var heftigt barberet på grund af tab i forbindelse med den islandske askesky, der ramte Europa i foråret 2010. Ledelsen kalder da også resultatet "skuffende", skriver nyhedsbureauet Reuters.

Udgifterne til brændstof steg med 15 procent i forhold til året før, og dertil kommer, at Storbritannien er hårdt ramt af den økonomiske afmatning. På det vigtige hjemmemarked faldt salget med fem procent.

Flybe er Europas største regionale flyselskab og er også til stede i det nordiske luftrum i form af selskabet Flybe Nordic, der er et joint venture med SAS-rivalen Finnair. Flybe Nordic har været på tale som et af de selskaber, der skulle rykke ind på de ruter, der blev ledige i forbindelse med Cimber Sterlings konkurs.

Det helt store angreb på det danske luftrum er dog udeblevet, og der er da heller ikke noget, der tyder på, at SAS er interesseret i at indgå eksempelvis billetsamarbejde med konkurrenten.