Flügger vil rydde op i butiksnettet - skal tættere på håndværkerne

Det næste år er fortsat et »oprydningsår«, fortæller administrerende direktør Jimmi Mortensen efter Flüggers regnskab for 2016/2017.

Flügger skal primært sælge til den professionelle maler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann

Flügger skal primært sælge til den professionelle maler.

Det er den strategi, malerkoncernen arbejder ud fra, og selskabet er af den grund ved at rydde op i sit butiksnet.

Det næste år er dermed fortsat et »oprydningsår«, fortæller administrerende direktør Jimmi Mortensen efter Flüggers regnskab for 2016/2017.

»Vi skal skabe en bedre tilgængelighed for de professionelle håndværkere, og det er en kontinuerlig proces, hvor vi løbende skal kigge på vores butiksnet,« siger han.

Det gælder særligt omkring de store byer, og Flügger er startet i København, Stockholm, Oslo og Göteborg.

Oprydningen er en erkendelse af, at nogle butikker har ligget forkerte steder, men også en konsekvens af, at malerkoncernen nu satser mere på det professionelle segment.

»Når vi fokuserer mere på de professionelle kunder, så vil vi gerne lægge vores butikker, så det er let at komme til, få læsset bilen og komme derfra,« siger Jimmi Mortensen, der har været topchef siden starten af 2016.

Flügger har samlet mere end 500 butikker i Danmark, Sverige, Norge, Polen og Kina, men Jimmi Mortensen vil ikke sætte et tal på, hvor mange butikker der skal have en anden placering.

PRIVAT BLIVER MINDRE FOKUSOMRÅDE

Malerkoncernen vil også sælge til private i fremtiden, men det bliver et mindre fokusområde end tidligere.

»Alle kunder er velkommen, men vi ser en stigende tendens til, at det private segment primært handler i weekenden og i stigende omfang handler i byggemarkeder, hvor de kan få alt til deres projekter - og vi er fortsat en specialforretning med fokus på maling,« siger han.

Flügger har i forbindelse med regnskabet nedjusteret sit langsigtede mål for 2020/2021 for EBIT-marginen, så det går fra 8-10 pct. til 6-8 pct. Det er alligevel et stykke fra det senest præsterede 2,4 pct., der af ledelsen bliver kaldt utilfredsstillende.

»Vi oplever en stigende konkurrence på særligt de nordiske markeder, og så kan vi se, at vi skal investere flere penge i en konsolidering af vores butiksnet. Derfor er den gamle målsætning ikke realistisk at nå med den nuværende situation,« siger Jimmi Mortensen.

Det langsigtede mål er samtidig en omsætning på 2 mia. kr., hvilket er cirka 150 mio. kr. mere end i det netop overståede regnskabsår.

»For at komme derop skal vi mere ud af det butiksnet, vi allerede har, og så skal vi have endnu bedre fat på vores nye markeder i Polen og Kina.«

»Vi satser primært på vores Flügger-brand fremadrettet, og så kigger vi på privatsegmentet, for der er områder, hvor vi ikke får det optimale ud af vores indsats,« siger Jimmi Mortensen.

Flügger venter i regnskabsåret 2017/18 en omsætning på omkring 1850 mio. kr. EBIT-marginen ventes at lande på 2-3 pct.

Flügger-aktien stiger fredag 1,9 pct. til 378 kr., og det værdisætter selskabet til 911 mio. kr.

/ritzau/FINANS