Flügger: Væksten står i stampe mens indtjeningen stiger

Malervareselskabet Flüggers salg var mere eller mindre uændret i andet kvartal i det skæve regnskabsår 2016/17 i forhold til perioden året før. Nettoomsætningen endte i andet kvartal på 487 mio. kr., hvilket blot er 1 mio. kr. mindre end året før.

Foto: Brian Bergmann. »Flügger har haft store udfordringer de sidste par år, og vi har fortsat en større opgave foran os, før vi er på ret køl igen. Vi har siden efteråret igangsat en række strategiske tiltag, der er afgørende for, at vi får styrket vores EBIT-margin på længere sigt,« siger direktøren i en kommentar til regnskabet.
Læs mere
Fold sammen

Mens der er pæn fremgang i Polen og Kina, er salget i Skandinavien vigende. Ser man på de enkelte lande, steg salget i Danmark med 7 mio. kr. til 188 mio. kr., i Sverige faldt salget med 2 mio. kr. til 169 mio. kr., mens salget i Norge og andre lande steg med henholdsvis 1 mio. kr. og 7 mio. kr. til 70 mio. kr. og 67 mio. kr.

Ifølge administrerende direktør Jimmi Mortensen, der har siddet i chefstolen siden 1. august, har selskabet historisk set et lønsomt første halvår, mens vinterhalvåret er mere stille og mindre lønsomt, da omkostningsbasen stort set er den samme trods lavere aktivitet.

»Flügger har haft store udfordringer de sidste par år, og vi har fortsat en større opgave foran os, før vi er på ret køl igen. Vi har siden efteråret igangsat en række strategiske tiltag, der er afgørende for, at vi får styrket vores EBIT-margin på længere sigt,« siger direktøren i en kommentar til regnskabet.

Den primære drift, EBIT, lød på 15 mio. kr. mod 4 mio. kr. i andet kvartal 2015/16. Ser man på halvåret, steg EBIT med 11 pct. til 91 mio. kr. i forhold til første halvår 2015/16.

Med Jimmi Mortensen i spidsen har man sat nye overordnede mål for Flügger, da man i direktionen "prioriterer konsolidering af kommercielle og operationelle aktiviteter samt at bringe Flügger tilbage til sin oprindelige dna, hvor primært fokus er på det professionelle segment. Det medfører en vis opbremsning i salget på den korte bane, som forventes afløst af ny profitabel vækst", fremgår det af regnskabet.

»Vi rationaliserer vores sortiment, og fortsætter med at udvikle og opgradere udvalgte produktgrupper, så de er tilpasset de ændrede markedskrav. Desuden konsoliderer vi vores butiksnet, så vi både sikrer, at vi har de rette placeringer, men også får udnyttet vores butikker bedst muligt,« siger Jimmy Mortensen.

Flügger fastholder forventningerne til 2016/17. Man venter derfor fortsat en nettoomsætning på niveau med sidste år, hvor den landede på 1850 mio. kr., og resultat før skat forventes i størrelsesordenen 40-50 mio. kr. mod 23 mio. kr. sidste år.