Flügger-topchef: Har ikke været dygtig nok i Sverige og Norge

Flügger har ikke været dygtig nok til at drive koncernens salgsorganisationer i Sverige og Norge.

Foto: Brian Bergmann. Flügger tager nu konsekvensen af salgsudviklingen i de to nordiske lande og forsøger med nye ansættelser at styrke organisationen.
Læs mere
Fold sammen

Det konkluderer selskabets administrerende direktør, Peter Røpke, over for Ritzau Finans, efter at Flügger onsdag leverede regnskab for første kvartal.

Store it-udfordringer med koncernens ERP-system, der samordner salg, indkøb og ordrer, har præget første kvartals salgsudvikling i Norge og Sverige, hvor salget er faldet til henholdsvis 82 mio. kr. og 199 mio. kr. I første kvartal 2014/15 var tallene henholdsvis 94 mio. kr. og 211 mio. kr.

- Vi er udfordret i Sverige og specielt i Norge, hvor vores leverance-evne har været udfordret. Vi har ikke været dygtige nok til at drive vores salgsorganisationer på de to markeder. Det må vi jo konstatere, og det er noget, vi arbejder på at blive dygtigere til, siger Peter Røpke og forklarer, at markedet i Norge generelt er nede, samtidig med at selskabet har været ramt på valutakursen.

Den Rødovre-baserede koncern tager nu også konsekvensen af salgsudviklingen i de to nordiske lande og forsøger med nye ansættelser at styrke organisationen.

Udviklingen i Flügger går dog overordnet set i den rigtige retning, mener direktøren. Selskabet kom ud af første kvartal med et resultat på 61,8 mio. kr. mod 65,3 mio. kr. i samme kvartal sidste år. Driftsresultatet, EBIT, endte på 77,2 mio. kr. mod tidligere 85,5 mio. kr., og koncernen omsatte for 553,9 mio. kr. mod tidligere 561,9 mio. kr.

- Med udgangspunkt i hvor vi startede, synes jeg, at det går den rigtige vej. Vi har fået stabiliseret vores drift, efter at vi skiftede ERP-system, og vi ser noget, der minder om sidste års niveau. Den rejse, vi har begivet os ud på med nye strategier, har ikke nogle nemme løsninger lige rundt om hjørnet, så det er et langt sejt træk, siger Peter Røpke.

Han fremhæver, at Flügger nu har markedsleverance-situationen under kontrol, og at det har været højt prioriteret at få netop leverance-servicen til kunderne til at fungere.

- Det har så øget nogle lagerbindinger og direkte omkostninger i vores forsyningskæde. Så næste fokus er at få det bragt ned på et normalt niveau, siger Peter Røpke.

Flügger skriver i regnskabet for første kvartal, at der med den nye strategi fremadrettet er fokus på at skabe profitabel vækst, og at dette potentielt kan medføre tab af ikke profitable kunder, hvilket kan få en kortvarig negativ effekt på omsætningen.

Flüggers administrerende direktør ønsker dog ikke at kommentere nærmere på, hvor stor en del af omsætningen, der på nuværende tidspunkt ikke er profitabel.

- Det er klart, at man i årsregnskabet kan se, at segment 2 ikke er specielt profitabelt. Men det er ikke sådan, at jeg forventer, at vi kunde for kunde siger, at vi ikke vil handle med en bestemt kunde mere. Det handler mere om, hvad det er for en type forretning, vi har med de forskellige kunder. Og det er en forhandling og dialog, vi har med dem individuelt, siger han.