FLSmidth kan gøre et røverkøb

Købet af australske Ludowici kan blive en god forretning, forventer Sydbanks analytiker.

Foto: Keld Navntoft

FLSmidths konkurrent i jagten på den australske leverandør til kulindustrien Weir har trukket sig fra opkøbsjagten. Det er ifølge Sydbank en rigtig god nyhed for FLSmidth, der på trods af et prishop kan vise sig at have sikret sig et lille røverkøb.

Det er dog ikke sket uden kamp, og FLSmidth bød første 7,20 australske dollar per aktie for Ludowici, svarende til i alt 1264 mio. kr. Så kom Weir på banen, pressede prisen til 10 australske dollar, og FLSmidth bød igen med 11 australske dollar, eller små 2 mia. kr. Weir bød igen med paragrafrytteri, og det så ud til, at FLSmidth skulle igennem lang tids juridisk tovtrækkeri, førend opkøbet kunne blive en realitet. Nu har Weir dog overraskende trukket sig.

- Det er rigtigt godt nyt for FLSmidth, det her. Nu behøver man ikke gå længere i en budkrig. Det paradoksale er, at det aldrig rigtigt endte med en budkrig, da det eneste reelle bud Weir afgav, var under forudsætning af, at myndighederne fejede FLSmidth af banen. Så i bund og grund er Weir aldrig kommet med et accepteret bud, men har alligevel fået presset prisen. Så det ganske fin sabotage fra dem af, siger FLSmidth-analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til Ritzau Finans.

Det til trods er prisen ikke overdreven høj for FLSmidth, vurderer han. Købet sker på laverer multipler end købet af canadiske GL&V, og hvis FLSmidth kan fastholde sin historik inden for at trække store salgssynergier ud af sine opkøb, er 2 mia. kr. ok, mener analytikeren.

- Weir havde slet ikke udsigt til de potentielle kæmpestore salgssynergier, som FLSmidth kan høste ud af dette her. Det er ikke røverkøb, når man kigger på de kolde tal, men vi har set over de sidste fem år, hvad FLSmidth har fået ud af købet af GL&V i deres kobberforretning. Hvis Ludowici kan gøre det samme for deres kulforretning, så kan det være en "game changer" for FLSmidth på dette marked, siger Jacob Pedersen og afslutter:

- Så det er salgssynergierne, der skal retfærdiggøre prisen, men dem har vi ikke fuldt overblik over før om fire-fem år.