Flertal for reklamer på DR-TV

Danskerne accepterer kommercielle reklamer på DR til gengæld for lavere licens.

DR-direktør Maria Rørbye Rønn skal måske til at tage stilling til, hvorvidt DR skal indføre reklameblokke. Fold sammen
Læs mere
Foto: LISELOTTE SABROE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Efter reklamerne er det tid til denne uges X Factor.« Ordlyden er tænkt, men kan blive virkelighed, hvis danskerne får deres vilje.51 procent vil nemlig ikke have noget imod, at Danmarks Radio indfører reklamer mellem programmerne, mod at licensen i stedet sættes ned. Det viser en meningsmåling, som YouGov har foretaget for MetroXpress. 42 procent er imod.

Det kan være et tegn på, at danskerne er utilfredse med det tv, radio og web, de får for licenspengene. Men ifølge en medieforsker handler det i høj grad om den personlige økonomiske situation.

»Hvis det er svært at betale regningerne, er man mere ivrig efter at slippe for at betale fuld licens,« siger Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet.

Det er især unge mellem 18 og 29, som er villige til at se og høre reklamer på DR. Mere end to ud af tre unge svarer ja til meningsmålingens spørgsmål, mens kun 41 procent mellem 60 og 74 svarer ja.

»Tidligere undersøgelser har jo vist, at unge har en mere kritisk indstilling til licensen, der kan være en stor andel af ens budget, hvis man eksempelvis er på SU,« siger Henrik Søndergaard.

En anden medieforsker tror dog ikke på, at det kan lade sig gøre at få reklamer på DR's fjernsynskanaler, fordi det vil gå ud over DR's programflade.»Reklamer betyder færre film. Samtidig vil reklamer på DR gå ud over TV 2's reklameindtægter. Reklamemarkedet er i forvejen trængt - det er jo derfor, TV 2 fra 1. januar 2012 har fået lov til at lave abonnementer på produkterne,« siger Frands Mortensen fra Aarhus Universitet til metroXpress.Han kalder den nuværende licensmåde for ‘den mindst dårlige måde' at drive en public service-radio/tv-station.