Flere virksomheder tilbyder ansatte obligationer

Rekruttering. I et forsøg på at få fat i gode medarbejdere er flere danske virksomheder nu begyndt at give de ansatte muligheden for at købe medarbejderobligationer, som sikrer den enkelte medarbejder store skattefordele.

Gennem en årrække har danske virksomheder stolt reklameret med, at de tilbyder deres ansatte medarbejder-aktier.

Men især de senere år er også obligationer blevet et vigtigt redskab til at tiltrække og fastholde de kvalificerede ansatte, som i mange tilfælde er så uhyggeligt svære at få fat i.

Alene i 2005 sagde 6.300 danskere ja tak til at købe obligationer i firmaet, hvilket næsten er en fordobling siden året før, hvor kun 3.400 takkede ja til samme tilbud.

Tildelingen af obligationerne foregår typisk ved, at en medarbejder går med til at få lidt mindre i løn hver måned for i stedet senere at få en obligation, der svarer til det beløb, vedkommende har måttet undvære i perioden.

Den obligation sætter medarbejderen derefter i banken og lader den trække renter i minimum fem år. Herefter får man udbetalt pengene og scorer takket være skattereglerne for obligationer dermed en væsentlig højere gevinst, end man ville have fået, hvis man blot fik sin almindelige månedsløn.

Garanti mod konkursIfølge partner i PriceWaterhouseCoopers Henrik Meldgaard er obligationerne især blevet populære på grund af den relativt høje skat på løn herhjemme.

- Vi oplever, at mange virksomheder bruger obligationerne som et element i deres rekruttering. Den ansatte må selvfølgelig finde sig i at få en mindre pose penge ved lønningsdag, men til gengæld er det en god mulighed for at spare penge op uden et stort skattesmæk, siger han.

Obligationerne er derfor blevet fryns på lige fod med fri kantine og hjemmearbejdsplads, men i en mere økonomisk version. Som regel tilbydes obligationerne i samarbejde med bankerne, som samtidig tilbyder tillægsydelser. Det kunne for eksempel være at stille en garanti for, at medarbejderen får sine penge, også selv om virksomheden i værste fald går konkurs.

Underdirektør i Nordea Claus Greve mener, at garantierne er en stor fordel, og derfor anbefaler banken langt de fleste erhvervskunder at betale for sådan en garanti.

- Hvis en virksomhed ikke har fået en garanti af banken, skal de ansatte, der har købt obligationer, stille sig om bag køen af andre kreditorer og har på sin vis ikke nogen særlig ret til at få sine penge i forhold til andre, siger han.