Flere virksomheder på TV

Markedsføringen af virksomheder går ikke længere kun til almindelig annoncering i medierne. I fremtiden vil man kunne se flere danske virksomheder i TV-shows eller på deres egne TV-kanaler.

En times gratis branding midt i bedste sendetid på aftenfladen i dansk TV. Det kan blive fremtiden for flere danske virksomheder. For TV-mediet er ikke længere kun forbeholdt de få minutter i reklameblokken, når det gælder markedsføring af dansk erhvervsliv.

Næste skridt er TV-programmer og TV-kanaler, hvor deltageren er virksomheden selv. I øjeblikket toner Toms chokoladefabrik frem på skærmen i DR-programmet »Chris og Chokoladefabrikken«, hvor virksomhedens chokoladeglade medarbejdere får gode råd til at ændre deres livsstil.

Og ifølge brandingrådgiver Claus Buhl kan vi sagtens komme til at se flere af den slags programmer, hvor virksomheder medvirker i de såkaldte reality shows.

»Ved at medvirke i sådanne programmer har virksomhederne mulighed for at synliggøre byggestenen i deres kultur. I en tid, hvor virksomhederne har fået et større samfundsansvar, er det vigtigt at kommunikere værdierne ud. Derfor kan jeg sagtens forestille mig, at der vil være flere og flere virksomheder, der stiller op i TV-programmer,« siger Claus Buhl.

Loyalitet
Hos den engelske fodboldklub Manchester United og hos den hjemlige Jyske Bank har man egne TV-kanaler. I Manchester Uniteds tilfælde bliver kanalen brugt til at skabe mere loyalitet hos fanskaren, og i Jyske Bank bruger man kanalen til intern kommunikation i organisationen. Og fordelen ved den type kommunikationer er lige til at få øje på.

»De udsender deres egne historier, og de gør en aktiv indsats for at skabe et brand. Lige nu er sundhed et stort emne. En virksomhed som Novo Nordisk kunne eksempelvis lave en kanal, hvor de fortæller om deres indsats i forhold til diabetes og hvordan man lever det sunde liv. Man kombinerer det underholdende med det seriøse, og man bliver en aktiv stemme i samfundet,« siger Claus Buhl.

Ansvarlige og aktive
Ifølge kommunikationsrådgiver Joachim Sperling er programmet med Toms Chokoladefabrik et genialt træk fra virksomhedens side.

»De to store samfundsproblemer i verden er klima og fedme. Hvis du på nogen måde kan tage ansvar for de problemer, så er det rigtig godt. Toms producerer et usundt produkt, men de kan ikke sige til folk, at de ikke skal spise chokolade. De kan til gengæld give gode råd til, hvordan man kan styre det og nyde det i små doser,« siger Joachim Sperling.

Ligesom Claus Buhl ser han tendensen med virksomheder som TV-stjerner som en uundgåelig udvikling.

»I gamle dage ringede man efter myndighederne, når der var problemer. I dag bliver virksomhederne i stigende grad stillet til ansvar for diverse problemer, og de skal spille en aktiv rolle i løsningen af dem,« siger Joachim Sperling. Mulige programmer kunne være en fodboldklub, der træner socialt udsatte børn, eller fødevareproducenter, der fortæller om sunde madvaner.

Interessante budskaber
»Man bliver dus med virksomheden og kommer på fornavn med direktøren. På længere sigt kan man ændre den offentlige opfattelse af ens virksomhed til noget positivt. Det er også en hjælp i forhold til rekruttering af nye medarbejdere,« siger Joachim Sperling.

Hvis virksomhederne skal have succes med deres TV-kanaler, kræver det dog, at virksomheden har nogle interessante budskaber.

»Det er svært at fastholde folk, og det er de færreste virksomheder, der er interessante nok til at fylde en sendeflade hver eneste dag. Man skal tænke i historier og værdier,« siger han.