Flere vælger Øresundsbroen

Integration. 44 procent af lastbiltrafikken kører nu over Øresundsbroen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

149.447 lastbiler krydsede Øresundsbroen i første halvdel i år, hvilket er en stigning på 18,5 procent i forhold til samme periode i fjor.

Det svarer til 826 lastbiler om dagen og en forøgelse af markedsandel i forhold til færgerne fra 40 - til 44 procent.

Vejtrafikken voksede med totalt set med 17 procent, hvilket gav en vækst i trafikindtægterne på 13 procent og en kraftig forbedring af resultatet før afskrivninger og finansielle poster.

Trafikudviklingen på Øresundsbron i første halvår 2006 viser generelt, at det regionale marked, det vil sige pendling, erhvervsrejser og fritid, fortsætter med at stige kraftigt.

Person-, varebil og motorcykeltrafikken steg 17 procent til 2,41 mio. biler eller 13.312 biler hver dag. Det svarer til en stigning i markedsandel fra 70 til 73 procent.

Også togtrafikken på Øresundsbron er øget kraftigt i første halvår. Antallet af togpassagerer over Øresund voksede med 18 procent til 3,5 millioner personer.

- Trafikudviklingen på Øresundsbron afspejler en meget kraftig og vedvarende strukturforandring i Øresundsregionen, siger Øresundsbro Konsortiets administrerende direktør, Sven Landelius.

Han peger på, at arbejds- og boligmarkedet i Skåne og på Sjælland hænger mere og mere sammen, og fritiden udnyttes på begge sider af sundet. Udviklingen nu går stærkt fremad.

Godt første halvårØresundsbro Konsortiets regnskab for perioden viser sammenlignet med tilsvarende periode i fjor et plus i vejtrafikindtægterne på 42 mio. danske kroner og stort set uforandrede driftsomkostninger. Renteomkostningerne voksede med 17 mio. kr.

Resultatet før afskrivninger og finansielle poster voksede med 11 procent til 447 mio. kr.

Resultatet før værdiregulering blev et underskud på 64 mio. kr., hvilket er 28 mio. kr. bedre end i første halvår 2005.

Dagsværdireguleringen af virksomhedens gæld og valutakursreguleringer udgjorde tilsammen (værdiregulering) en gevinst på 863 mio. kr., hvilket betyder, at periodens resultat blev en gevinst på 800 mio. kr.

Dagsværdireguleringen påvirker ikke i sig selv fremtidige betalinger af renter og afdrag og har derfor ingen betydning for Øresundsbro Konsortiets langsigtede økonomi.

Øresundsbro Konsortiet forventer, at resultatet før værdiregulering for hele året bliver et underskud på cirka 150 mio. DKK. Resultatet før afskrivninger og finansielle poster forventes at overstige renteomkostningerne med cirka 180 mio. DKK, og bidrager dermed også i 2006 til en reduktion af gælden med samme beløb.