Flere Telia-kunder for første gang i to år

Telia satser på faste kunder og rydder ud i taletidskortene. Den store fyringsrunde i december gjorde ondt.

Telias direktør i Danmark, Søren Abildgaard, tror på fremgang i 2012. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

For første gang i to år strømmer der flere kunder til end fra Telia, og med en overstået fyringsrunde satser Danmarks tredjestørste teleselskab på et 2012 med fremgang - trods den vedvarende og hårde priskonkurrence på især mobilområdet.

»Det er første gang siden 1. kvartal 2010, at vi har fremgang i kundebasen. Vi har fået 26.000 flere abonnenter, som samtidig bruger mere end tidligere. Og vi har tabt 23.000 taletidskortkunder i en helt bevidst manøvre på at rydde op. Så det er en fremgang, der er til at tage og føle på. Vi planlægger derfor en stille og rolig vækst fremover, hvor vi hele tiden holder øje med omkostningerne og vil være attraktive på markedet,« siger administrerende direktør Søren Abildgaard fra Telia i Danmark.

Stor fyringsrunde mærker juleregnskab

Han måtte i november fyre hver femte medarbejder - eller næsten 170 ansatte. Fratrædelserne er dog bevidst lagt ind i 4. kvartal, hvor Telias overskudsgrad faldt til det laveste i tre år, og vil ikke sætte sig spor ud over fjerde kvartal.

Han forventer, at de nye supermobilnet - 4G - bliver den helt store drivkraft i år, hvor Telia er spurtet fra TDC og dækker en langt større del af Danmark til langt lavere priser.

Telias fjerdekvartalsregnskab bød på 3.000 flere mobilkunder, mens omsætningen faldt med 7,2 procent, og driftsresultatet gik fra 207 millioner svenske kroner i juli-september til 83 millioner i oktober-december.

Nye abonnementer

»Mobilkrigen har gjort indhug på os - og på alle andre - og sætter bestemt stadig sine spor i regnsskaberne. Men 4G er blevet en drivkraft. Tilsvarende har vi netop lanceret nye pakker, hvor vi virkelig udnytter, at Telia-koncernen er så stor, som den er. Det vil også kunne ses på regnskaberne fremover,« siger Søren Abildgaard med henvisning til, at Telia onsdag lancerede et særligt abonnement, hvor man bl.a. kan bruge mobiltelefonen til dansk takst, selv om man er i et af de nordiske eller baltiske lande.

Telia-koncernen er blandt verdens ti største mobilselskaber.