Flere SAS-strejker kan være i vente

SAS lægger op til yderligere omrokeringer af personale, og dermed er der fare for flere strejker i fremtiden, advarer analytiker.

Foto: Mathias Bojesen. Kabinepersonalet i SAS nedlagde arbejdet, og det endte med at koste SAS over 40 mio. kroner.
Læs mere
Fold sammen

SAS har netop afleveret kvartalsregnskab for første kvartal af det forskudt regnskabsår. Her kom det frem, at strejken blandt det danske kabinepersonale endte med 334 aflyste fly og en regning til SAS på 50 mio. svenske kroner, godt 40,4 mio. danske kroner.

Men der kan meget vel være mere ballade i vente. I en kommentar til regnskabet skriver administrerende direktør Rickard Gustafson:

»[...] vores enhedsomkostninger steg i første kvartal, hvor vi reducerede kapacitet for at tilpasse os efterspørgslen. Det bekræfter behovet for at fortsat at øge fleksibilitet i omkostningsbasen og reducere omkostninger.«

»Fleksibilitet i omkostningsbasen« var netop årsagen til strejken i København, efter SAS har lagt flere af sine korte ruter ind i Cimber, som har en billigere og mere fleksibel overenskomst til kabinepersonalet. Personalet, der blev flyttet, fortsætter på deres nuværende overenskomst i to år, hvorefter de risikerer at ende på den anden overenskomst med lavere løn og markant ændrede arbejdsforhold. Og det fik altså personalet til at nedlægge arbejdet med 334 aflysninger af ruter til følge.

»Der er ingen tvivl om, at de ting, man har søsat nu, kommer til at støtte indtjeningen i den kommende tid. Og der bliver altså lagt op til mere af samme skuffe. Det er i udgangspunktet positivt, men det er nødvendigt, at SAS sætter sig ned og snakker med medarbejderne om, hvordan man skal håndtere udfordringen fra discountselskaberne,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

»Det er ekstremt vigtigt, at de får gang i en dialog, så man undgår scener som dem, vi lige har set i København.«

Manøvren med at flytte korte flyruter over i datterselskaber er forsøgt gennemført hos blandt andre Air France-KLM og Lufthansa. Det sker  fordi discountselskabernes kreative ansættelsesforhold giver dem en konkurrencefordel og dermed lægger yderligere pres på de store netværksselskaber.