Flere SAS-afgange kan betyde billigere fly

SAS vil til at flyve på flere strækninger - og mere. Det kan i sidste ende betyde, at kunderne får billigere billetter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SAS opruster i krigen om de flyrejsende. Selskabet vil til at flyve direkte mellem København og Shanghai og mellem Oslo og New York. Samtidig kommer der flere ruter og afgange i Europa.

Senioranalytiker i Sydbank Jacob Pedersen siger, at SAS nu udvider, fordi man har fået omkostningerne ned, så der igen tjenes penge. Og så er det et signal til konkurrenterne:
- De gør det her for at tjene penge - men også for at bevare markedsandele. Norwegian kører meget hårdt på lige nu i konkurrencen om kunderne - og SAS svarer nu igen, siger Jacob Pedersen.

Og det kan i sidste ende komme de flyrejsende til gode:

- Risikoen for en ny priskrig på de europæiske ruter er der, mener analytikeren.

Ruten mellem København og Shanghai åbnes til vinteren 2011-12 med fem ugentlige afgange. SAS kommer dermed kundernes ønske i møde om at kunne flyve direkte fra Skandinavien til et af verdens største vækstcentre.

- Vi er meget glade for at kunne byde vores kunder velkommen om bord på den direkte flyvning til Shanghai. Det har længe været et ønske, både fra passagerer og os selv, siger fungerende koncernchef John Dueholm.

SAS genindsætter endnu en Airbus 340 på ruten til Østen, og det bringer langdistanceflåden op på 11 fly.

Jacob Pedersen understreger, at et ekstrafly her betyder ret meget for SAS:

- Jeg synes så bare, at der er lidt lang tid til, at ruten kommer i gang. Men det er sikkert, at der er muligheder i ruten til Shanghai, siger Sydbanks senioranalytiker.


I slutningen af marts 2011 åbner SAS ruten mellem Oslo og New York. Også på den europæiske og skandinaviske trafik kommer SAS' kunder til at opleve endnu flere afgange fra København.

Samlet bliver der 150 flere afgange i trafikprogrammet til foråret 2011 til Amsterdam, Helsinki, Stockholm, Oslo, Nice, Rom og Pristina.

/ritzau/