Flere ringe over disken løfter Pandoras vækst

Stor fremgang i salget af fingerringe er med til at skabe markant vækst i smykkekæmpen Pandora. Aktiekursen steg i går, efter at selskabet opjusterede sine forventninger til omsætningen for hele året.

Selvom sagsanlægget mod topchefen stjæler overskrifterne, så opjusterer Pandora helårsforventningerne. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Smykkeselskabet Pandora har i årevis kæmpet med at udvide sin produktportefølje til at omfatte mere end de traditionelle charms-armbånd, som selskabet er kendt for. Med en vækst i salget af ringe i andet kvartal på 200 procent ser selskabet ud til at være tættere på at have fundet en løsning.

Pandoras aktiekurs steg i går med 8,3 procent til kurs 413 oven på regnskabet.

Charms-armbånd udgør stadig totredjedele af forretningen, men efter andet kvartalsregnskab, der kom tirsdag, udgør ringe nu over ti procent af Pandoras smykkesalg. Og det skal være meget større, for ringe er et segment med store vækstmuligheder, siger Pandoras adm. direktør, Allan Leighton.

Væksten i ringe er især trukket af markant salgsfremgang i Australien og Storbritannien, hvor sælgerne har haft stor succes med at få ringe på kundernes fingre.

»Jeg har sagt, at vores ringe skal op og omsætte for en mia. kr., og det er tæt på at være realiseret. I andet kvartal voksede salget af ringe tre gange, og det er blevet big business i Australien og Storbritannien. Jeg er sikker på, at vi kan gøre kunststykket efter i andre markeder. Ringe er et meget stort segment i smykkeindustrien, og jeg er sikker på, at vi kan tage en væsentlig del af det marked,« siger Allan Leighton.

Overraskende stærkt

Markeder som USA og Tyskland er også godt på vej med salg af flere ringe, siger topchefen.

»Det drejer sig om fokus, marketing-support og at uddanne sælgerne rigtigt. Vores ringe har gjort det rigtigt godt, og det skal vi fortsætte med, og hvis de andre markeder kopierer, hvad Australien og Storbritannien har gjort, så skal der nok komme vækst. For det virker, og der er ingen grund til at blive ved med at genopfinde hjulet, når man har fundet noget, der virker,« siger Leighton.

Søren Løntoft Hansen, der er aktieanalytiker i Sydbank, kalder Pandoras salg af ringe for »overraskende stærkt«.

»Selv fraregnet dyre vielsesringe og forlovelsesringe udgør ringe en meget stor del af det globale smykkemarked, og det bør Pandora forsøge at tage en større bid af. Men det er stadig min klare overbevisning, at armbåndskonceptet fortsat vil være rygraden i Pandoras forretning og blive brugt som spydspids, når Pandora går ind på nye markeder,« siger Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank.

Pandora opjusterede sine forventninger til den samlede årsomsætning med en halv mia. kr. til over 11 mia. kr. på baggrund af kvartalsregnskabet, der viste vækst i omsætningen på 31,7 procent i andet kvartal og vækst i driftsindtjeningen (ebitda) på 68,5 procent.

Geografisk trak Europa frem med salgsvækst på knap 66 procent, især trukket af fremgang i bl.a. Frankrig og Italien.