Flere og flere lejer film fra TV-skærmen

TDC-koncernen har lejet 60 procent flere film ud over TV- eller internetforbindelsen i 2011 og håber i år at overhale de traditionelle videobutikker.

Striben af tjenester fra det TDC-ejede YouSee bliver nu mindre, når Webdisk - en slags ekstra harddisk hos YouSee - fra august forsvinder. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LAS VEGAS, USA: Leje af film fra TV-skærmen eller computeren ser ud til at være slået igennem hos danskerne, og landets største udlejer - TDC-koncernen - er spændt på, om det i 2012 lykkes at overhale de traditionelle videoudlejere og blive nummer 1 i Danmark.

»Fra 2010 er seningen af lejede film tredoblet i TDC-koncernen. I 2011 udlejede vi 1,6 millioner film. Det er 60 procent flere end året før. Det meget spændende er, om vi i 2012 vil overhale markedet for videoudlejning generelt,« siger Freddie Fjeldsted, salgs- og vicedirektør i Danmarks største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, under et besøg på verdens største messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show (CES), der holdes i Las Vegas frem til 13. januar,

Oveni har TDC-abonnenterne 1,3 millioner gange set film fra den gratis pulje af 100 film, som TDC har brugt som »lokkemad« for at lære danskerne at bruge de nye muligheder i stedet for at skulle ned i den lokale kiosk eller Blockbuster-forretning.

TDC-koncernen har ca. 2.000 film og TV-serier på de digitale lagerhylder, som man kan vælge imellem. Det koster op til 49 kroner at leje en film i 24 timer, hvorefter den kan ses på TV-skærmen eller computerskærmen. Filmen kan ikke hentes og gemmes; man ser den direkte over nettet.

Det er i praksis YouSee, der står for filmudlejningen, som sker gennem YouSee Cinema til egne kunder, gennem TDC Film til kunder hos selve TDC, gennem TV 2 Sputnik samt en række mindre udbydere.

I USA voksede det digitale salg af film, herunder lejede film over nettet, i 2011 med 50 procent til 3,4 milliarder dollars (19,8 milliarder kroner), har brancheforeningen Digital Entertainment Group netop gjort op.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte Business-sektion. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).