Flere og flere danskere får deres mad leveret af Nemlig.com

Mens der er en hård konkurrence i de fysiske dagligvarebutikker, kan Danmarks største online-supermarked se tilbage på endnu et år med rekordomsætning. Men det koster på bundlinjen at være frontløber.

Nemlig.com sidder på knap halvdelen af nethandlen med dagligvarer i Danmark. Linda Kastrup

Det er ikke så mærkeligt, at kassevognene med det orange logo fylder stadig mere i bybilledet.

For flere danskere dropper turen ned i supermarkedet, bestiller deres bøf og broccoli på Nemlig.com og får varerne leveret til døren.

Således steg Nemlig.coms omsætning med 25 pct. i 2017 og endte på 1,3 mia. kr.

Mens Nemlig.com løftede omsætningen med 234 mio. kr., øgede landets fem største dagligvarekoncerner – Rema1000, Salling Group, Coop, Dagrofa og Løvbjerg Supermarked – deres samlede omsætning med 444 mio. kr., selv om de tilsammen omsatte for 112 mia. kr. i 2017.

Dermed voksede de fysiske dagligvarebutikker kun med ca. dobbelt så meget som online-supermarkedet, selv om de er knap 100 gange så store.

»Vi vokser i hele landet, og det er med til at sende et signal til os om, hvor meget danskerne vil det her. Vi er kun otte år gamle, men vi oplever, at selv i de områder, hvor vi har været i længst tid, der vokser vi også rigtig flot,« siger adm. direktør og stifter af Nemlig.com, Stefan Plenge, og fortæller, at 55 pct. af alle danske husstande nu kan få varer leveret fra online-supermarkedet.

Stefan Plenge er stifter og adm. direktør i Nemlig.com, som han ejer sammen med Bestseller-milliardæren, Anders Holch Povlsen. Linda Kastrup

Tallene på bundlinjen er til gengæld mindre opløftende. Her lyder underskuddet på 80 millioner kroner mod et underskud på 64 millioner kroner på den post året før. Men det er helt efter planen, lyder det fra Stefan Plenge.

»Vi investerer massivt og arbejder på at vokse og få så stærkt et fundament som muligt at stå på, både digitalt, kundemæssigt og konceptuelt, så vi er rigtig godt rustet til fremtiden, og vi har for længe siden passeret det punkt, hvor vi kunne skabe en overskudsgivende forretning, men det vælger vi ikke at gøre,« siger han og fortæller, at online-supermarkedet fortsætter det høje investeringsniveau de næste tre år.

Der er da også nok penge at tage af, da Nemlig.com også har Bestseller-milliardæren, Anders Holch Povlsen, i ryggen.

Nyt forretningsområde er stor succes

I løbet af det seneste år har Nemlig.com øget staben med 200 nye medarbejdere, så der i dag er 830 ansatte i virksomheden.

I august trådte Nemlig.com desuden ind på et nyt forretningsområde, da de lancerede måltidskasser, der kan bestilles og leveres alle ugens syv dage uden binding. Med dem vil Nemlig.com have en bid af det voksende marked for kasser med grydeklare retter, hvor også Aarstiderne og Coop.dk Mad er at finde.

Salget af måltidskasser er ifølge Stefan Plenge gået bedre end forventet.

»Det har virkelig været en rigtig god start. Bare 3,5 uge efter at vi havde lanceret dem, havde vi solgt 100.000 kuverter, og det overskred absolut vores forhåbninger,« siger direktøren, der forventer, at måltidskassekonceptet vil bidrage til øget vækst i det nye regnskabsår.

I den kommende tid arbejder online-supermarkedet på at forbedre kundeoplevelsen på hjemmesiden og appen.