Flere ofre i gratisaviskrigen

”Jeg tror ikke, at der er fire selvstændige gratisaviser på markedet om et år. Min vurdering er, at der kun bliver udgivet to landsdækkende gratisaviser. Enten som en konsekvens af deciderede lukninger eller alliancer, ” siger Anker Brink Lund.

"Hvem, der finder sammen med hvem, er umuligt at afgøre på det foreliggende grundlag. Også internationale forhold spiller en rolle. Blandt andet om Per Mikael Jensen får skabt synergi-gevinster hos Metro International," siger Anker Brink Lund med henvisning til den tidligere TV2-chef, der for nylig overtog styringen af den internationale aviskoncern.

Det er snart halvandet år siden, at Det Berlingske Officin og JP/Politikens Hus sendte henholdsvis Dato og 24timer på gaden. Få måneder senere landede Nyhedsavisen i entréen hos udvalgte danskere. Alle tre aviser har fra starten givet massive underskud til ejerne, og i april blev det for meget for Det Berlingske Officin, der lukkede Dato efter et tab på i omegnen af 200 mio. kr. Heller ikke MetroXpress forsøg på at lave en aftenudgave viste sig bæredygtig.

Den forstærkede konkurrence har været hård ved de betalte dagblade såvel som de eksisterende gratis trafikaviser, MetroXpress og Urban. 24timer er i dag landet største avis med 615.000 læsere, men har samtidig trukket JP/Politikens Hus i minus.

Avisen omdeler i dag kun halvdelen af sit oplag ved husstandene, mens det tilsvarende tal for Nyhedsavisen er 80 pct. Ifølge de seneste læsertal fra Gallup er fire af landet fem største aviser de fire gratisaviser. 24timer (615.000), MetroXpress (608.000), Jyllands-Posten(556.000), Nyhedsavisen (548.000), Urban (465.000).