Flere kommuner vil sælge reklameplads

Odense og København siger ja til at sælge reklameplads på kommunale bygninger, uniformer og biler. KL forudser, at det vil komme mange steder.

Vi kan godt begynde at forberede sig på at se farvestrålende reklamer på kommunale bygninger, biler og ansatte, skriver Urban.

Rundt omkring i landet er flere kommuner i gang med at finde ud af, hvordan de kan tjene penge ved at udnytte de muligheder, som den nye kommunale reklamelov giver.

I Københavns Kommune er politikerne indstillet på at sælge reklameplads på kommunens biler og på tøjet af de ansatte, der ikke kommer i private hjem eller møder borgerne i »sårbare« situationer.

Odense Kommune er også langt fremme med lignende planer.

»Vi er i fuld gang. Jeg er meget positivt indstillet over for at tilbyde sponsorplads på kommunens bygninger, køretøjer og arbejdstøjet,« siger borgmester Jan Boye (K).

Om en måneds tid vil embedsmændene præsentere et udspil for byrådet. Og borgmesteren forventer, at man inden sommer kan sætte et pilotprojekt i gang. Eksempelvis ved at sælge reklamepladsen på hjemmehjælpernes biler.

Jan Boye frygter ikke, at det vil skabe forvirring og nedsætte bilernes funktion:

»Folk kan jo også godt finde ud af at tage en taxa, selv om den er klistret til med reklamer,« siger han.

Kommunernes Landsforening (KL) afholder i marts en temadag for at informere kommunerne om mulighederne.

»Mange kommuner overvejer det. Jeg tror, at det er noget, som vi kommer til at se flere steder,« siger kontorchef Vibeke Vinten fra KL's juridiske kontor.

I Odder Kommune har byrådet dog valgt at forbyde den slags salg af reklameplads. Kun i forbindelse med enkeltstående arrangementer kan det tillades. De lokale politikere ønsker ikke at »stjæle« et begrænset lokalt reklamemarked fra de frivillige foreninger. Byrådet ønsker heller ikke at bringe sig i en moralsk klemme.

»Der kan desuden rejses tvivl om kommunens upartiskhed i behandling af sager vedrørende annoncører,« hedder det i kommunens reklamepolitik.

Kilde: Urban