Flere forbrugere bliver "trysumers"

Forbrugerne går shopamok - skifter nyt ud med endnu nyere. De behøver dog ikke blive fattige: Det "gamle" kan nemlig sælges på onlineauktioner.

Du kender sikkert ham, der altid fisker den nyeste nye model frem, når mobilen ringer i lommen. Eller hende, som har en funky taske, der matcher enhver lejlighed. Men hvordan får de råd, tænker du hver gang.

Svaret kunne være online-auktioner som internationale eBay eller danske Qxl, skriver Urban.

Sammen med øget velstand og en trang til altid at prøve det nyeste nye er auktions-kulturen ifølge det hollandske trend-analysebureau Trendwatching.com medvirkende til, at flere forbrugere forvandles til såkaldte `trysumers'.

Og gruppen af forbrugere, der altid skal prøve den nyeste model, smag, duft, service eller teknologi, bliver større, skriver Trendwatching.com i sin `Januar 2007 Trend Briefing', som beskriver hotte forbrugs-temaer i 2007.

Tendensen genkender man hos den største danske onlineauktion, Qxl.

»Har man gjort et fejlkøb, kan man ofte få en høj pris for varen. Vi ser eksempelvis flere og flere nye Nintendo-maskiner bliver solgt.

Ligesom næsten nye Gucci-varer og andet mærketøj, der kun er brugt en enkelt gang, også gerne giver en god pris,« siger Jacob N. Masters, administrerende direktør for Qxl, der i går havde godt 1,1 million varer på auktion.

Nye tal for onlineauktionen viser, at 42 procent af varerne er nye varer - altså varer, som slet ikke er åbnet, eller varer, som er åbnet, men ikke brugt. Og Jacob N. Masters hører da også ofte udtrykket: `Jeg kan jo altid sælge den på Qxl'.

»Eksempelvis mærketøj som man har haft på en enkelt gang til en fest - det fyrer man af på Qxl og får dermed et tilskud til næste køb,« siger Qxl-direktøren.

Bogen `Futureshop' handler netop om, hvordan onlineauktion revolutionerer måden, folk køber og sælger - og i det hele taget får fingrene i det, de virkelig ønsker.

Og ifølge forfatteren Daniel Nissanoff medfører auktions-kulturen netop, at forbrugere bliver villige til at tage større chancer med indkøb. De ved, at der altid er en udvej, hvis købet slår fejl eller bliver uinteressant - nemlig at sælge det til en anden forbruger, påpeger forfatteren i et interview på sitet.

Og udviklingen hos forbrugerne vil forretningerne også tage til sig. Som man i dag kan købe aflevere sin gamle mobiltelefon og få afslag i prisen på en ny - har Daniel Nissanoff tidligere i Times Magasine fremført muligheden for, at der ved køb af eksempelvis en ny håndtaske ville medfølge et kort med beskeden:

`Når du er klar til at sælge varen, ring til dette nummer, og en vil blive afhentet og solgt, hvorefter du får kredit ved køb af den næste taske'.

Kilde: Urban