Flere direktører vælger diesel

Finanskrise og miljøhensyn har fået danske direktører til at vælge dieselbiler frem for mere forslugne benzinbiler.

Audi A8. Fold sammen
Læs mere

Det konkluderer leasingselskabet Alm. Brand Leasing, der har udarbejdet en samlet opgørelse over det danske leasingmarked. Leasingselskabet har sammenlignet tallene for nyindregistrerede leasede biler til erhverv i første halvår 2008 og 2013 og konstaterer, at andelen af dieselbiler i storklassen, hvor biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-Klasse holder til, er steget fra 39,4 procent i første halvår 2008 til hele 97,5 procent i første halvår 2013. Totalt set udgør dieselbilerne 78 procent af alle firmabiler i 2013 mod 58,9 procent i 2008.

En af forklaringerne er, at direktørernes firmabiler i stigende grad skal afspejle virksomhedens øvrige værdier og CSR-profil, vurderer Thomas Lindgren Mortensen, der er direktør i Alm. Brand Leasing.

»Vi mærker tydeligt, at virksomhederne har et stigende fokus på miljørigtige bilvalg og løsninger. Det gælder også på direktionsniveau, hvor valget af firmabil skal matche virksomhedens øvrige værdier og omdømme. Derudover er der ingen tvivl om, at finanskrisen har fået virksomhederne til at nedjustere og tilpasse deres omkostninger generelt, og det smitter naturligvis af på bildriften.«

Udvalgte modeller

Mercedes-Benz S-Klasse
Den nye S-Klasse skal demonstrere, at det var rigtigt at nedlægge luksusmærket Maybach. S-Klassen byder derfor på luksus i rigelige mængder. Prisen vil formentlig matche den udgående model. Dvs. små 2 mio. kr. for den lange version S 500 med V8 motor. Som S 400 Hybrid, der kører 15,9 km/l mod S 500’erens 11,5 km/l, koster den små 1,9 mio. kr.

Audi A8
A8 var den første bil med et karrosseri helt i aluminium. Modellen fra 2010 er en af de letteste biler i sin klasse. Med priser fra godt 1,4 mio.kr. har Audi A8 solgt mere i Danmark end de to tyske konkurrenter. Den forlængede A8 L til limousinebrug koster med 3-liters, 205 hk dieselmotor godt 1,5 mio. kr., mens den 500 hk W12 benziner koster knap 3 mio. kr.

BMW 7-serie
BMW opfattes som den dyna­miske mester. I de senere år er BMW dog blevet mere komfortabel. 7-serien fra 2008 byder på en lang version med 6-liters V12 motor med 544 hk og et forbrug på 7,8 km/l til lige under 3 mio. kr. Billigste version er en 3-liters diesel med 258 hk og et forbrug på 17,9 km/l til lige 1,6 mio. kr. Tesla SHvorfor ikke gøre som miljøminister Martin Lidegaard (R) og vælge en lidt anderledes og miljørigtig direktionsbil? Selv om den gudesmukke bil er en elbil, så har den en rækkevidde på 480 km, oplyser producenten. Det burde være nok til ture rundt i landet. Ellers kan den lynlades til 80 procent på fire timer. Pris: ca. 700.000 kr.

Audi RS7
Den ser blændende godt ud, den mere sportslige og muskuløse topmodel af A7’eren, Audi RS7, der byder på 560 turbobenzinheste. Forventet ankomst er i oktober til en pris af ca. 2,2 mio. kr. Det er en halv mio. kr. mere end S7’eren og godt 1,1 mio. kr. mere end den rigeligt potente A7 3,0 TDI Quattro med 245 hk.

Jaguar XJ
Her er stil på den gode ikke-bodybuilder-agtige måde. Denne store kat fås med en 3,0-liters seks-cylindret dieselmotor med 275 hk. Men det er selvfølgelig den 5,0-liters kompressorfodrede V8er, der yder 510 hk, som du kigger på. Med lang akselafstand koster topversionen 3,6 mio. kr., mens dieselversionen koster fra små 1,8 mio. kr.

Køb adgang til månedens Berlingske Business Magasin i PDF-format her