Flere danskere bruger shoppingcentre

Der kommer stadig flere kunder i landets shoppingcentre, men de nye kunder skaber dog kun en begrænset vækst i salget. Det viser de sidste nye tal fra Steen & Strøms kvartalsmæssige centerbarometer, der opgør omsætning og besøgstal for 16 danske shoppingcentre.

Der var trængsel på trapperne i Ørestadens nye shoppingcenter Field ´s på åbningsdagen tirsdag den 9. marts 2004. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carl Redhead
I første halvår 2007 steg kundestrømmen seks pct., mens den samlede vækst i omsætningen landede på fire pct.

Steen & Strøm, der bl.a. driver Fields og Lyngby Storcenter, er tilfreds med udviklingen. Det er på trods af, at udviklingen afspejler en afmatning i forhold til året før.

"Den øgede tilstrømning ses som et tegn på, at kunderne værdsætter de mange og store investeringer, som de senere år er lagt i moderniseringer, udvidelser og andre forbedringer af centrene", siger Claus Tüchsen, marketingdirektør i Steen & Strøm Danmark.

Det er især tøj og sko, der holder salgsvæksten oppe i 2007, viser barometeret. Dagligvarehandlen ligger på niveau med sidste års omsætning, mens tøj og sko var den varegruppe, der klarede sig bedst med en vækst i salget på ni pct.

For andet kvartal isoleret set steg den samlede omsætning for centrene tre pct. Det er en tydelig afmatning i forhold til sidste års vækst på 14 pct.

Danmarks største udvikler af shoppingcentre er dog fortrøstningsfuld.

"Det var forventeligt, at centrene med den begyndende afmatning i samfundsøkonomien med stigende renter og faldende boligpriser ikke kunne forsætte de meget høje væksttal, som vi oplevede i både 2005 og 2006," siger Claus Tüchsen, der understreger, at en våd sommer har været med til at holde købelysten oppe hos forbrugerne.