Flere Coop-ansatte tages i at stjæle

Flere og flere Coop-medarbejdere bliver bortvist for at svindle eller stjæle fra butikkerne. Udviklingen hænger sammen med øget overvågning og kontrol. Men lav arbejdsløshed for også detailhandlen til at være mindre opmærksom på, hvem man ansætter, vurderer intern ekspert.

Svind fra Coops butikker skyldes ikke alene tyverier begået af kunder. Der er også sket en stigning i antallet af ansatte, der afsløres i svindel eller tyveri fra deres arbejdsplads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen
Detailkoncernen Coop har i løbet af de sidste tre år konstateret en betydelig stigning i antallet sager, hvor medarbejderne bliver tager i tyveri eller bedrageri.

»Det hænger sammen med, at vi har fået bedre værktøj til at registrere uregelmæssigheder. Men desværre ser vi også et moralsk skred primært blandt de unge medarbejdere,« siger Coops revisionschef Ole Nielsen.

De hyppigste sager handler om misbrug af returboner, flaskeboner og de såkaldte vennesalg, hvor medarbejdere ikke slår varer ind, når bekendte og venner dukker op ved kassen. Dernæst drejer det sig om direkte tyveri af penge. På tredjepladsen kommer tyveri af butikkernes varer.

Coop, der blandt andet driver Irma, Fakta, Kvickly og SuperBrugsen, ønsker ikke at oplyse præcist hvor mange sager, det drejer sig om på årsbasis, eller hvor stor stigningen er. Men Ole Nielsen vurderer, at medarbejderne svindler og stjæler fra deres arbejdsplads for over en million kroner om året.

Anmeldelser er sjældne
Sikkert er det, at de medarbejdere, der bliver taget i det, bliver bortvist fra arbejdspladsen på stedet. Det er dog kun i yderst grove og sjældne tilfælde, at det fører til en direkte politianmeldelse.

Ole Nielsen påpeger, at udviklingen kan hænge sammen med et arbejdsmarked, der har historisk lav arbejdsløshed.

»Når der ikke er så mange hænder, er der en risiko for, at der kommer nogle ind i organisationen, som ellers ikke ville være kommet ind. Der er stor udskiftning og mange unge, og det kan være en af de medvirkende årsager,« siger Ole Nielsen.

Overvågning og kontrol
For at sætte en stopper for udviklingen har Coop installeret synlig overvågning ved kasserne. Samtidig laver den interne revisionsafdeling analyser af boner og regnskaber for at finde uregelmæssigheder.

Falder der mistanke på en medarbejder eller en medarbejdergruppe, sender Coop en detektiv ud til butikken.

De opfører sig og handler som almindelige kunder – men i modsætning til de alment kendte butiksdetektiver er deres opgave at holde øje med butiksmedarbejderne frem for de øvrige kunder.

Som sidste værktøj til at opdage tyveri foretager Coop indimellem også kontrol for at se, hvad medarbejderne tager med fra arbejdet og for at tjekke, om de har betalt for det.

»Ifølge statistikken vil en ud af tyve stjæle, hvis de føler sig fristet til det. Men det er ikke sikkert de gør det, for det hænger igen sammen med hvilke sikkerheds- og kontrolsystemer man har,« siger Ole Nielsen.

Hos konkurrenten Dansk Supermarked, der bl.a. driver Netto og Føtex, vil man ikke oplyse, om man også her ser en stigning i registrerede sager om medarbejdersvindel og -tyveri.

»Det sker da derude, men det er de få, der ødelægger det for de mange. Langt størstedelen af medarbejderne kunne ikke finde på at stjæle en pakke tyggegummi,« siger Erik Eisenberg, kommunikationschef fra Dansk Supermarked.