Flaskedreng styrer milliarder i Coop

Kræn Østergaard Nielsen har ansvar for 1.200 Coop-butikker og har før haft tunge poster i ISS og McKinsey. Men skolejobbet med flaskehåndtering giver point ude i butikkerne.

Foto: niels meilvang Fold sammen
Læs mere

»Det giver mere troværdighed ude i butikkerne, at jeg har været flaskedreng i Brugsen i Hørning, end at jeg har en MBA.«

Sådan smiler 34-årige Kræn Østergaard Nielsen, som for et halvt år siden blev hyret som detailudviklings- og ejendomsdirektør i det forbrugerejede Coop, landets største dagligvarekoncern.

Her har han »lokaleansvaret« for cirka 1.200 SuperBrugser, Irmaer og andre butikker, der enten bor i lejede lokaler eller på kvadratmeter ejet af Coop selv eller af lokale brugsforeninger.

Det er en nøglepost for Coop, fordi beliggenheder, hvordan de bliver udnyttet, og hvad de koster, er vigtige parametre i en dagligvarebranche præget af benhård konkurrence og presset indtjening.

Kræn Nielsen er ofte ude i nogle af butikkerne, og her er det altså ingen skade til, at han i barndomsbyen håndterede tomme flasker i den lokale brugs. Men han har nu også i sin »rigtige« karriere haft meget at gøre med butikker og dagligvarer.

Han blev trainee og senere indkøber i Dansk Supermarked i Aarhus-forstaden Højbjerg, lige så snart hans højere handelseksamen var i hus, og fra 2012-2014 rådgav han i konsulenthuset McKinsey kunder om dagligvarer og detailhandel.

Undervejs var han også en årrække i servicekoncernen ISS, hvor han som blot 28-årig havde 1.500 ansatte under sig.

Sideløbende med karrieren tog han adskillige uddannelser: Først et fuldt HD-forløb med speciale i afsætning, siden en supplerende HD i logistik og for et par år siden en MBA-grad.

Med tunge poster kombineret med en dåbsattest, der har langt til at gulne, kom Kræn Nielsen tidligt i talentsøgelyset. Allerede i 2007, netop fyldt 27 år, var han med i »Talent100« i Berlingske Nyhedsmagasin (det nuværende Berlingske Business Magasin). Senere fulgte tilsvarende udpegninger som ledertalent i Børsen og Jyllands-Posten, og i dag deltager han i en gruppe i VL-netværket for topchefer.

I spidsen for Coops ejendomsområde med cirka 50 ansatte skal han blandt andet hente årlige besparelser på 100 millioner kroner og samtidig udnytte de eksisterende lokaler bedre, måske ved at flytte rundt på afdelinger af de forskellige kæder. I øjeblikket gransker og genforhandler Coop flere hundrede lejekontrakter.

»Vi skal forsøge at være »klassens frække dreng« og tænke nyt og utraditionelt,« siger Kræn Nielsen selv.

Og måske giver hans private boligvalg et fingerpeg om måden at bryde traditioner på. Han og den bedre halvdel ledte for få år siden efter ældre villa i Stenløse, og det var svært på det åbne marked. Parret udpegede en stribe huse, de godt kunne tænke sig at bo i, og Kræn Nielsen foreslog sin hustru, at de afleverede et brev til beboerne om deres interesse.

»Det kan man da ikke bare gøre!« lød fruens reaktion.

Men det kunne Kræn Nielsen. Ti Stenløse-familier fik et brev, flere svarede venligt tilbage, der var forhandlinger med to om at købe, og i dag bor parret og tre børn i et af husene.