Flash-reklamer må ikke sluge processor-kraft

Nye retningslinjer fra dansk organisation.

Foto: NOKIA/HO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når programmører koder reklamer i Flash, bør det kun tage op mod 10 procent af CPU-kraften.

Det skriver Foreningen af Danske Ineraktive Medier, FDIM, i organisationens nye retningslinjer for bannerannoncering.

"En lille top på 20-30 procent er helt normalt. Men hvis ikke CPU-forbruget stabiliserer sig på et relativt lavt niveau (5-10 procent), bør der ændres i filen," siger de nye retningslinjer om reklamevisningen på en gennemsnitlig computer med et andet program kørende sideløbende.

Apple-chefen Steve Jobs er blandt kritikerne af Flash, som giver et væld af lækre funktioner, men samtidig anklages for at stjæle for meget CPU-kraft og derfor er bandlyst fra tabletten iPad og iPhone-mobilen.

Sjusket programmering Skylden for de tunge reklamer ligger ikke alene hos Flash, men også hos udviklerne. Når FDIM har skabt disse Flash-retningslinjer, er det fordi, alt for mange reklameleverandører har sjusket, når de har kodet. Det siger Ekstra Bladets internetchef, Peter Strøhemann, som har været med til at udforme retningslinjerne.

"Mange sites har afvist Flash-bannere, fordi de har taget for meget CPU-kraft. Der er rigtig mange, som koder bannerne lidt for sjusket, og ikke er omhyggelige nok," siger han til Version2.dk.

Som så mange andre medier har Version2.dk oplevet, at en Flash-reklame var dårligt kodet. Det var en Samsung-reklame, som forleden fik Linux- og Mac-brugere til at opleve konstant CPU-belastning på 40-50 procent.

Forskellige gode råd Retningslinjerne nævner en række gode råd til programmører, eksempelvis omkring Flash-funktioner, som bør undgåes. Frameraten bør ikke være over 18 fps.

Retningslinjerne siger desuden, at al annoncemateriale skal ligge inden for rammerne af den udpegede annonceplads. Det vil sige, at billeder ikke må springe frem, lag eller popups, som går ud over den specificerede størrelse på banneret, uden at brugeren selv har aktiveret det ved eksempelvis at køre musen hen over.

Video i bannere bør maksimum fylde 500kb ved load af banneret og må maksimalt køre i 45 sekunder uden nogen form for brugerinteraktion. Derefter må det streame op til 2,5 MB ekstra ved brugers klik/mouseover.