Flakkende fokus giver Baresso underskud

For lidt fokus på kerneproduktet og for meget flakken giver røde tal på bundlinjen hos den danske kaffekæde Baresso. Direktøren tror på en lysere fremtid.

Foto: Axel Schütt

Kaffekværnen brummer i baggrunden, mens Baresso-direktør Kenneth Luciani tager plads ved et barbord på caféen ved Rådhuspladsen. Kaffe­kæden har nu 46 caféer landet over. Han smiler venligt, men lægger ansigtet i alvorlige folder, da regnskabs­tallene for 2013 kommer på bordet. Årets resultat viser et underskud på 2,7 millioner, og det er langtfra tilfredsstillende for Kenneth Luciani.

»Det første halvår ødelagde året. Fra januar til juni er vi meget skuffende,« siger kaffedirektøren, som meget gerne vil lede snakken længere frem på regnskabsåret.

»Sidst i juni samlede jeg alle vores ledere og opsummerede, hvor vi var. Vi havde simpelthen formået at forvirre os selv,« forklarer han og tilføjer, at Baresso igen skulle tættere på gæsterne.


Kenneth Luciani gav lederne klar besked, og den lød meget enkelt på, at Baresso skulle tilbage til basic. Det betyder med andre ord, at fokus skulle tilbage på at servere en god kop kaffe i en imødekommende atmosfære.

»Frontline er vores bottom line, og det havde vi tabt fokus på. Det kan godt være, det lyder banalt, men det er en nødvendighed,« erkender Luciani.

Og opsangen har ifølge direktøren allerede vist sig i excelarkene.

»Vi har haft det historisk bedste driftsresultat i fjerde kvartal, og jeg kan også konstatere, at de første fire måneder af 2014 er de bedste tal, vi har leveret til dato,« siger Kenneth Luciani.

Tallene har givet Baresso-direktøren blod på tanden og tro på fremtiden. I 2013 åbnede Baresso tre nye kaffebarer i Vejle, Odense og København. Derudover er yderligere to Baresso-franchisede enheder åbnet efter regnskabsårets afslutning – en i Københavns Lufthavn og en på Mols-Linien.

Mens den britiske kaffegigant Costa Coffee lige nu snuser til det danske marked med installering af selvbetjeningsmaskiner på tankstationer, har Starbucks meddelt, at de inden længe har butikker klar til åbning i København. Men det får ikke Baressos direktør til at tvivle på sit eget koncept.

»Vi håber, vi bliver belønnet af gæsterne, og vi tror på, vi kommer ud med overskud i år,« siger Kenneth Luciani.