Fladskærmsrekorden bliver ikke slået i år

Over halvdelen af de solgte TV i Danmark er nu i ultra-HD-kvalitet, og de dyrere OLED-skærme med skarpere billeder går lige ind hos danskerne.

På Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin er der fladskærms-TV alle vegne. Salget i Danmark er i år også gået godt men er alligevel ikke stort nok til at kunne slå sidste års rekord. Foto: Felipe Trueba, EPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: FELIPE TRUEBA

BERLIN: Sidste års fladskærmsrekord bliver ikke slået i år.

Det står klart, efter at de første syv måneders salg af elektronik i Danmark er gjort op.

Til og med udgangen af juli var der solgt 217.000 fladskærmsfjernsyn i Danmark mod 352.000 i samme periode sidste år. I hele 2016 købte danskerne 507.000 fladskærme.

Over halvdelen af alle TV-skærme er med ultra-HD

»2016 var et lidt usædvanligt år. I januar forsvandt det analoge TV-signal, og det betød, at salget i den måned af fladskærms-TV i Danmark var dobbelt så stort som i Sverige, selv om der er flere svenskere. Samtidig har der sidste år været gennemført store kampagner, så man skal nok ikke lægge budget efter, hvordan det gik i 2016,« lyder det gode råd fra Christian Pagmert, der er markedsanalytiker hos analysefirmaet GfK, som indsamler data om det faktiske salg af elektronik i danske butikker.

Til gengæld er antallet af solgte fjernsyn med den nye ultra-HD-billedkvalitet (UHD, også kaldet 4K) nærmest eksploderet. UHD har fire gange så mange billedpunkter som TV-apparater med fuld-HD. Det giver et skarpere og bedre billede på skærmen.

I 2016 var 34 procent af alle solgte fladskærmsfjernsyn UHD-TV-apparater. I januar-juli i år er det 56 procent. Og fordi UHD-fladskærme er fyrere end fuld-HD-TV, udgør UHD-fladskærmene nu 78 procent af den samlede omsætning på fladskærme i Danmark. Den har indtil nu været på 134 millioner kroner, hvor den for hele 2016 var på 286 millioner, viser GfKs tal.

»Ultra-HD udgør altså en væsentlig del af omsætningen for butikkerne - så det skal butikkerne have,« siger Christian Pagmert.

OLED-TV sælger også godt

Også en anden tendens springer i øjnene: Salget af de glasklare OLED-TV skyder i vejret. OLED-skærmene, som også kendes fra nyere mobiltelefoner og digitalkameraer, giver mere kontrast- og farverige billeder på skærmen men er dyrere at producere. Her har den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics taget têten ved at satse fuldt og helt på OLED-TV. Den stigende produktion har betydet, at priserne på OLED-skærme er faldet noget, og nu kommer de fleste andre TV-producenter - med verdens største, Samsung, som en markant undtagelse - med på vognen.

Både Philips, Sony, Grundig og mange flere har nu OLED-fjernsyn i deres sortiment.

»OLED-TV-salget er der begyndt at komme bevægelse i, ligesom der er kommet flere aktører. OLED-TV udgør nu syv procent af den samlede omsætning på TV mod tre procent sidste år, og to procent af de solgte fjernsyn i Danmark er OLED-TV,« forklarer Christian Pagmert.

Det svarer til et salg i år på lidt over 4.300 TV-skærme med OLED. Resten - nemlig 98 procent - er LCD-skærme, mens plasma-TV nu er helt forsvundet fra statistikkerne.

Skærmene vokser stadig

Det er ikke kun TV-producenterne, der påstår, at vi har brug for stadig større skærme. Det er nemlig reelt nok, for salget af navnlig de helt store skærmstørrelser vokser.

»Generelt vil folk gerne have større skærme. Det gælder også på TVet. Navnlig TV på 65-70 tommer er i stor bevægelse,« siger GfK-markedsanalytikeren.

Syv procent af alle solgte fladskærme i år er mellem 65 og 70 tommer store, og fordi apparaterne naturligt nok er dyrere end de mindre modeller, også fordi mange TV i den størrelse netop har OLED-skærme, er 65-70-tommerskærme nu oppe på at udgøre 15 procent af omsætningen på det danske TV-marked.

Den bedst sælgende størrelse TV i Danmark er dog fortsat på 39-46 tommer, nemlig 24 procent af alle solgte TV i år, mens TV på 55-60 tommer kommer ind på andenpladsen med en markedsandel på 21 procent.

 

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).