Fladskærms-TV i fuld-HD vil snart ikke kunne købes

Ultra-HD-fladskærme med bedre billedkvalitet er ved at sende de billigere i fuld-HD-opløsning på pension.

Foto: ALEX WONG. De nye og skarpere fladskærmsfjernsyn med ultra-HD-opløsning er ved at fortrænge de gammelkendte, der »kun« har fuld-HD. Foto: Alex Wong, Getty Images/AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

LAS VEGAS, USA: Fladskærms-TV i fuld-HD-opløsning er på vej ud. Inden for en overskuelig fremtid vil de ikke længere kunne købes, og alle TV-skærme vil i stedet være i den fire gange bedre ultra-HD-opløsning, som man i dag betaler ekstra for.

»To tredjedele af salget af Philips-TV i Danmark er i dag ultra-HD-TV. Vi diskuterer derfor, hvornår vi når vendepunktet, hvor vi går fuldt ind med ultra-HD og altså dropper fuld-HD. Det har vi allerede gjort i Frankrig. Men der er stadig et marked i Danmark og Norden for fuld-HD-skærme, fordi de i sekundære rum ikke nødvendigvis er brug for fjernsyn med billeder i den allerbedste kvalitet,« siger Henrik Kyhl, nordisk direktør for Philips TV.

Hver tredje nyt TV er med ultra-HD

Ultra-HD (UHD) betyder, at de billeder, der vises på TV-skærmen, har fire gange så mange billedpunkter som fuld-HD, der for alvor fik et gennembrud i Danmark, da der 31. oktober 2009 blev slukket for det analoge - »gammeldags« - TV-signal, og alt TV blev sendt ud digitalt i bedre kvalitet. UHD giver skarpere og mere farveægte billeder. Men UHD-kvaliteten koster også lidt mere, når man køber nyt fjernsyn. En fladskærm på 43 tommer med UHD er omkring 1.000 kroner dyrere end den samme fladskærm med fuld-HD i opløsning.

UHD, der af nogle producenter kaldes 4K men i øvrigt er det samme, har størst betydning på store skærme. Det er sværere at se kvalitetsforbedringen på de mindre TV-skærme.

Hver tredje TV, der fra januar til november 2016 blev solgt i Danmark, var en UHD-skærm, mens 47 procent var fuld-HD-skærme, viser tal fra analysefirmaet GfK, der får de faktiske salgstal indrapporteret. Det svarer til, at godt 164.000 af de i alt 497.000 solgte TV var med UHD. Men fordi UHD-TV - også i kraft af størrelserne - koster mere, udgjorde UHD-TV 54 procent af det samlede TV-salg opgjort i kroner og øre.

»Fra 55 tommer og opefter er stort set alle skærme i UHD, men det er skærme i størrelsen 42-43 tommer, hvor UHD vokser allermest,« siger Henrik Kyhl fra Philips, der er det tredjemest solgte TV-mærke i Danmark efter Samsung og LG.

Det varer lidt endnu

Også Sony ser stadig et behov for at holde fuld-HD-produktionen i live.

»Der er stadig masser af plads til fuld-HD-skærme i salget, men jo mere indhold, der efterhånden vil blive produceret i 4K-kvalitet, jo større en andel af skærmene vil blive 4K-skærme, så billedkvaliteten kommer til sin ret,« mener Sonys nordiske kommunikationschef Lene Aagaard.

Stadig flere videokameraer og mobiltelefoner kan også optage i UHD-kvalitet og øger derfor behovet for, at man også bagefter kan se optagelserne uden forringelser.

En fladskærm bliver typisk skiftet ud efter fem-seks år, hvor den så i stedet rykker ind i et andet værelse eller i sommerhuset, hvor man kan klare sig med mindre end det allernyeste.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).