Fladskærms-salg boomer - priser dykker

Salget af fladskærms-TV blev fordoblet i 2006, og priser dykker - også mere end fabrikanter havde ventet

Foto: Peter Clausen Fold sammen
Læs mere
Salget af fladskærms-tv eksploderer nu over hele verden, og priserne kender kun én vej - nedad. Salget af fladskærms-tv globalt er således ifølge foreløbige estimater fordoblet i 2006, og markedsanalyse-firmaer forudser fortsatte markante prisfald.

Ifølge avisen The Wall Street Journal, der bl.a. citerer analysefirmaet iSuppli, er salget af fladskærms-tv fordoblet i 2006 til cirka 50 millioner enheder, svarende til over en fjerdedel af markedet. Analytikere forventer, at det tal overstiger 70 millioner enheder i 2007. Men den store succes har affødt en så voldsom kamp om markedet hos producenter og i detailhandlen, at priserne falder mere, end de fleste havde forventet. Priserne faldt set under ét med knap 40 pct. i 2006. Salget af fladskærms-modeller oversteg i både USA og Europa salget af de klassiske modeller - det skete i henholdsvis tredje og andet kvartal.

Analysefirmaet iSuppli forventer fortsatte, markante prisfald i år, og aktører i elektronikindustrien forudser, at det er et spørgsmål om få år, før prisen er den samme som på prisen på de "gamle" tv-modeller.

I Danmark er der ikke offentliggjort tal for salget i 2006. Men ifølge Branchen ForbrugerElektronik (BFE) er fladskærms-tv i 1.halvår 2006, med en vækst i styk på 134%, for alvor blevet standard tv´et herhjemme. Salget fordeler sig mellem LCD og Plasma med 9 til 1. Samlet forventes tv salget at runde over 400.000 tv i 2006. Heraf er 330.000 fladskærms-tv.