Fladskærmene skaffer pengene

TV-skærme giver penge i kassen, hvorimod fortjenesten på mobiltelefoner er ringe, må en af verdens største producenter konstatere.

Produktionen af fladskærme skal i vejret i år, mener sydkoreanske LG Electronics, verdens næststørste producent. Foto: LG/Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er stadig på fladskærmene, at pengene skal tjenes. Derimod er det sværere at få penge på kistebunden ved at sælge mobiltelefoner.

Det sander den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics, der er verdens næststørste producent af LCD-fladskærmsfjernsyn og tredjestørste mobilproducent. Driftsresultatet for fjerde kvartal 2009 blev mere end firdoblet i forhold til året før, nemlig fra 101,4 til 446,7 milliarder won (0,46 til 2,03 milliarder kroner), hvilket er langt over, hvad alle analytikere havde forventet.

54 procent større salg i år

LGs nyere TV-modeller, Borderless og Infinia, skal skaffe et mersalg på 54 procent i år, men samtidig skal LG forsøge at indhente Apple og canadiske Research In Motion på markedet for avancerede mobiltelefoner, der er det hurtigst voksende i øjeblikket.

LGs nettoindtægt i oktober-december var på 297,2 milliarder won mod et rekordstort tab ved juletid 2008, hvor finanskrisen for alvor havde sat ind. Omsætningen steg med 6,8 procent.

Det lykkedes LG at sætte ny rekord ved at sælge 5,5 millioner LCD-fladskærmsfjernsyn, men målet er at runde 25 millioner af slagsen i år. Her skal navnlig Borderless-modellerne trække. De har bedre billede og bruger mindre energi. Stigningen følger, hvad analysefirmaet DisplaySearch anslår for 2010. Det amerikanske firma tror, at det globale salg af fladskærmsfjernsyn vil stige med 22 procent til 171 millioner styk i år. Samsung, ligeledes fra Sydkorea og verdens største TV-producent, satser på at runde 35 millioner solgte fladskærme i år.

Telefonrekord - bare ikke pengemæssigt

Også salget af mobiltelefoner fra LG satte ny rekord i julekvartalet. 33,9 millioner styk blev solgt, men det var til priser, der lå under, hvad man kunne forvente, og dermed voksede LGs overskudsgrad blot med 1,7 procent - det laveste siden 3. kvartal 2006. Overskuddet på mobilsalget lå 69 procent under sidste års resultat.

LG halter især bagefter på markedet for avancerede telefoner - dem, der kan gå på Internet. Her ligger LG end ikke på top 5-listen, og navnlig Googles indtog på markedet presser LG, der dog alligevel forventer at øge produktionen med 20 procent i år til 140 millioner styk og stille med omkring 20 avancerede telefoner.