Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
LG Display er verdens næststørste producent af store skærme med flydende krystaller, LCD. Selskabet slog forventningerne med en nettoindtjening på 759 milliarder won (3,5 milliarder danske kroner) for andet kvartal af i år. Til sammenligning var indtjeningen for et år siden på 228 milliarder won og på 717 milliarder i januar-marts i år.
Prisfald på 13-14 procent i vente
Det er den store efterspørgsel, der har trækker pengene hjem, men det bliver ikke ved. LG forventer, at priserne på fladskærme vil falde med en 13-14 procent i tredje kvartal, mens de i andet kvartal er faldet med fem procent.
Analysefirmaet iSuppli forventer, at markedet for de store LCD-skærme, som bruges som fjernsyn, PC-skærme og bærbare computere, vil vokse med 19,9 procent til 88,9 milliarder dollars (422,7 milliarder kroner). Sidste år voksede det dog hele 37,5 procent.
Kun lille stigning i dansk salg
Også den danske brancheforening Branchen Forbrugerelektronik forventer en udfladning i salget af fladskærmsfjernsyn. Sidste år blev der sat rekord med 580.000 solgte fladskærme. I år ventes der solgt 595.000 og til næste år 600.000 fladskærme.
Men trods stigningen i de danske salgstal i 2007 på 40 procent er omsætningen dog kun vokset med syv procent, fordi priserne falder markant.
Størst på markedet for LCD-fladskærme er sydkoreanske Samsung efterfulgt af LG Display og det taiwanesiske AU Optronics Corp.